[Epitesz-barkacs] UV-C es uveg?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Okt. 7., Sze, 18:29:05 CEST

Horvath Zsolt wrote:

>        Nyáron sokszor emlegették a hírekben a magas/extra magas UV
> sugárzást. Ti nem láttátok?

De igen. Na de azért, mert ezelőtt 30 évvel nem emlegették, attól még
lehetett!

> Többször mondták el ugyan azt: az UV  sugárzás az utóbbi években azért
> magasabb mondjuk
> 10 évvel ezelőtthöz képest, mert az utóbbi években szigorúbbak a
> környezetvédelmi előírások,

Jól hangzik, ám az emberiség hajdanán, amikor még jóval kevesebben
voltunk, és nem volt még ipari forradalom, tehát nem voltak gigászi
szénégetések, akkor még jóval tisztább kellett legyen a levegő. Nekem volt
még olyan kollégám - hogy a vizekre is mondjak valamit -, aki elmondta,
hogy itt budafokon rendszeresen fürödtek a dunában. Nem csak a szélén,
beúsztak, felmásztak az uszájokra, a matróz kergette őket, ők meg
visszaugáltak a dunába... szóval volt élet, és nem a szarban úsztak. Akkor
mi volt az UV-vel?

Ma talán annyi változás lehetséges, hogy megnőtt az ózonpajzsot romboló
gázok koncentrációja. Egyet viszont nem tudok elképzelni: hogy megnőtt a
nap teljesítménye. Erre mondtam, hogy ha ez ennyi idő alatt számottevő,
akkor csak rövid földi életre lehet számítani. Mert, hogy ha nőne, akkor
biztos nem állna meg. Valóban nő amúgy, de csak annyira, hogy amióta élet
van a földön, azóta kb 20%-kal lett erősebb. Ez pár évtizedre lebontva
bakfity. Viszont mondjuk 1 milliárd évre előre extrapolálva már nem
bakfity.