[Epitesz-barkacs] hogyan lehetne nagyobban megoldani?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Sze. 19., Szo, 01:49:57 CEST

Hofferek Attila wrote:

> Én meg tudom, hogy amikor meg akarja csinálni az ember a
> tejlesítménytúrát, akkor megcsinálja, akár 80-100-120 km-t is, amikor
> meg szarokbele, akkor 20 után ki is döglök. A szervezet pedig tök

Szerintem el se tudod képzelni a különbségeket. Ha én rászánnám magam egy
80km-es túrára, végig tudnék menni egyszuszra is, csak lehet, hogy a zömét
mentőautóban tölteném, és próbálnának újraéleszteni. Ahogy te is járnál,
ha oda kéne állnod egy maratonista mellé, és együtt futni vele azzal a
felkiáltással, hogy minden agyban dől el. Vagy Letoval felmenni 8km magas
hegyre úgy, hogy még az életben nem csináltál ilyet, hiszen ez is agyban
dől el. Hogy a füleden folyik ki a vér, az is agyban dől el. Ha nem
akarod, nem fog ilyen történni, nemdebár?

> Mikor volt ez? Mennyi ideje nem csinálod már?

Jóideje nem csinálom, a balesetem óta. Odáig meg valszleg kenterbe vertem
volna a jelen énedet, mert neked nem kellett olyasmiket csinálnod. Lehet,
hogy ha nem az egyetemet választom, hanem földmunkát meg kőműves munkát
csinálok tovább, most jóval egészségesebb lennék, na de nem ezt tettem. A
szellemi meló meg segges dolog ugye, az nem fizikai. Te is egész nap a gép
előtt ülsz, és csak azt hiszed, hogy ez nem vezet rossz dologhoz. Persze
lehet, hogy tudatosan nyúvasztod a testedet, mert vannak előtted példák,
hogy mi lesz, ha nem, de ha nincs ilyen, akkor csak valami rohadt jó
genetika ment meg attól, hogy nehezen leapasztható pocakot eressz, és az
"agyban dől el" szép elveivel kapcsolatban a tükör előtt számolj el
magaddal. Még nem késő, ha ez az ábra volna. Ha meg nem, a sport nem a
pecázásban merül ki, akkor csak gratulálni tudok, és csak annyit mondani,
hogy így tovább.

> És amikor csináltad, képes is lettél volna még háromszor annyira is, ha
> arra programozod be magad.

Nem, nem lettem volna számottevően többre képes. Csaknem fullra
kihajtottam magam. Erős voltam, mint a bika, és iszonyú kitartó. Mára
kifulladtam, jöttek nyavaják, balesetek... nem tudok már a közelébe se
visszajutni a régi énemnek. A legrohadékabb tapasztalat (és ezt érdemes
meghallgatni!), hogy a fejlődés lehetőségét veszi el a kor az embertől. 25
éves koromban 1 év alatt fizikailag kb duplára erősödtem úgy, hogy közben
csökkent valamelyest a súlyom. Ma egy év alatt az a mozgás, amire képes
vagyok, alig van hatással az erőnlétemre. A stagnálásért kell küzdeni,
időben jóval többet, mint régen a drasztikus erősödésért. Napi 1-2 óra
120-as pulzusú mozgás hatása alig érződik. Max a cukorszintben és a
vérnyomásban van némi javulás (végülis ez a cél alapvetően), az már nem
jön össze, hogy tegnap az x emelkedőn felmegyek 15 perc alatt, de majd 1
hét múlva már csak 10, 2 hónap múlva meg 4 perc alatt felszaladok. Belátom
már, hogy akármennyire is nyúvasztom magam, csak egész pici javulás
várható.

Na ez a baj, ez az, amiért a jó erőnlétet korábban kell megszerezni,
aminek egy részét lehet igyekezni fenntartani. Ma már értem, hogy amikor a
súlyzóteremben bennünket nyúvasztottak, és megkérdeztem az edzőt, hogy ő
miért nem száll be, valami kitérő válasszal elhesegette az egészet... Ő
már tudta, amit én ma. Lehet, hogy ha azt csinálta volna, amit mi, akkor
elviszi a mentő. Pedig ő értett hozzá!!

> Meséld ezt egy alpinistának, kőműves culágernek, napszámos kapásnak,
> állattenyésztőnek, kaszásnak, szobafestőnek, burkolónak, stb. :-)

Láttál te jól teljesítő alpinistát, culágert.... 60-70 táján? :) Jó,
persze, vannak szerencsés alkatok, de a zöm alaposan tönkremegy,
ilyen-olyan problémái lesznek, abbahagyja, és a szerencsésebbek találnak
lájtosabb melót. A többiből valamilyen rokkantféle lesz, ha erőlteti. Csak
annyira szabad a testet sanyargatni, amennyire hagyja magát. De annyira
kell, mert különben - mondta Zwack Péter - az sanyargatja az embert.