[Epitesz-barkacs] kupakkal vs kupak nelkul

Mágus Bérprogram Demo magus.demo at dpg.hu
2010. Dec. 18., Szo, 05:26:52 CET

jhidvegi  <jhidvegi at gmail.com> 2010.12.17. 22:49:00 +1h-kor írta:

> Biztos, vagy a te mércéd.
>
> Most eszembe jutott, hogy van egy majdnem tele gázpalack. Kicsit használtam
> belőle, nem tudom, mennyi fogyhatott, ólmokat öntögettem, azt melengettem,
> meg
> az öntőformát. A komplett súlya most 18,1 kiló, és 7 kiló van ráírva, szóval
>
> 11,1 még lehet benne. Az meg eléggé valószínű, hogy 0,4 kilót elhasználtam.

az én mércémet (ma este, amikor ezt a gázpalackot mértem) úgy próbáltam ki,
hogy volt egy csomag, amiben volt 10db 1kilós liszt fóliával ősszecsomagolva
és ezt a csomagot 10kilónak mutatta ez a pecás, lógatós, rugós szerkezet

tehát  a mérce első kanyarban hihetőnek tűnt

most bekattantam, és úgy akasztva és úgy lógattam, hogy szemmagasságban
legyen a mércéje

egy nagy szatyorba 1kg-os nejlonzacskós cukrokat, stb tettem, amiket
egyesével le is mértem és 18,5 kiló össztömeggel ráakasztottam
erre a rugós, analóg szerkezetre, a terhet picit megmozgatva
beállt egyensúlyban 18,25 -re, levettem, beállt nulára,
felrakva megint beállt a cukrosteher 18,25-re

ezt neveztem ki most "etalonnak"

felakasztottam rá a palackot kupakkal 17,75-nek mutatta
-------------------
igenám, de egy valamit évekig kevéssé figyeltem meg

1 piroscsíkos palackok nyakában továbbra is 11 kg van ütve,
és csak a 2piroscskosnál van a beleöntött 11 mellé beütve
a ",5" és így van az emberek  agyába is bedumálva a "11,5",

és minden cseretelepen csak "11,5kg"-os árjegyzék van,
de "11kg"-os árjegyzék ezzel párhuzamosan nem is létezik

megnéztem a morgásom tárgya 1piroscsíkosnál, hogy ott
is csak 11 kiló van a nyakán, és nem 11,5 :-(
tehát országos szinten sokan szopjuk a félkiló gáz árát,
akikben  nem tudatosult az 1 piroscsíkos megfigyelése
-------------------

visszatérve a kupakos vs kupaktalan témára,
most ürült ki a másik 1piroscsíkos, ezt most
üresben is lemérhetem

az "etalon szatyorba" 7,2kg-nyi terhet raktam, és a
lógós mérő 7,5kg-ot mutatott

a most kiürült palackot kupak nélkül akasztottam a mérlegre,
és a lógóson leolvastam 7kg-ot,  7,2 / 7,5 * 7 = 6,72
és az üres palackon 6,8 volt irva, tehát ez alapján
a kupakmentes mérés lehetne a nyerő

 korrigált  etalon      *  ( kupakos - kupak )
( 18,25 / 18,5 )        *  ( 17,75 - 0,3 )   =         17,21 kg

ebből a 17,21kg -ból levonom a teli palack 6,9 önsúlyát
17,21 - 6,9 = 10,31 kg  tehát kb 10,3 kg töltet vélelmezhető

------------------------
közben megtaláltam a "kupaktalanságra" vonatkozót
"....és az üres palack tömegét talpgyűrűvel, nyakgyűrűvel, szeleppel,
de szelepvédő sapka nélküli tara tömeget (kg) kell beütni,..."
14/1998. (XI. 27.) GM rendelet a Gázpalack Biztonsági Szabályzatról

3.1.5. Az üres palack tömegét, tara tömegét és űrtartalmát három számjegyes
pontossággal kell megadni. Űrtartalomnál lefelé, a tömegértékeknél felfelé
kell kerekíteni.

4. Palack töltése, kezelése, tárolása, szállítása
4.2.4. Cseppfolyósított gáz betöltése
4.2.4.1. Cseppfolyósított gáz, valamint nyomás alatt oldott ammónia tárolására
szolgáló palackot legalább 0,2% pontosságú, naponként hiteles súllyal
ellenőrzött mérlegen szabad tölteni, illetőleg ellenőrizni.

ilyen GBSZ szerinti mérleggel 0,70 - 1,2 kg pontatlanság nem lehetne,
szerintem