[Epitesz-barkacs] kupakkal vs kupak nelkul

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Dec. 18., Szo, 07:44:37 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> az én mércémet (ma este, amikor ezt a gázpalackot mértem) úgy
> próbáltam ki, hogy volt egy csomag, amiben volt 10db 1kilós liszt
> fóliával ősszecsomagolva és ezt a csomagot 10kilónak mutatta ez a
> pecás, lógatós, rugós szerkezet

10-nek, vagy 10,0-nak? (Felbontás).
De végülis mindegy, elhiszem, ezért írtam, hogy másik beszerzési forrást kellene
keresni. Nekem a shell benzinkút bejött. Persze csak ez az egy, mert máshol még
nem vettem gázt.

> most bekattantam, és úgy akasztva és úgy lógattam, hogy
> szemmagasságban legyen a mércéje
>
> egy nagy szatyorba 1kg-os nejlonzacskós cukrokat, stb tettem, amiket
> egyesével le is mértem és 18,5 kiló össztömeggel ráakasztottam
> erre a rugós, analóg szerkezetre, a terhet picit megmozgatva
> beállt egyensúlyban 18,25 -re, levettem, beállt nulára,
> felrakva megint beállt a cukrosteher 18,25-re
>
> ezt neveztem ki most "etalonnak"
>
> felakasztottam rá a palackot kupakkal 17,75-nek mutatta

Szűzen, tehát nincs megbontva? Mert akárhogy is, de ez kevés.

> igenám, de egy valamit évekig kevéssé figyeltem meg
>
> 1 piroscsíkos palackok nyakában továbbra is 11 kg van ütve,
> és csak a 2piroscskosnál van a beleöntött 11 mellé beütve
> a ",5" és így van az emberek  agyába is bedumálva a "11,5",
>
> és minden cseretelepen csak "11,5kg"-os árjegyzék van,
> de "11kg"-os árjegyzék ezzel párhuzamosan nem is létezik

Szerintem csalás nélkül már csak 11,5 kilót töltenek mindbe. Ez valami belső
szabályátalakulás lehetett évekkel ezelőtt, nem függ a palack jelölésétől,
csíkozásától. Régebben lehet, hogy óvatosságból töltöttek csak 11 kilót.
Szerintem legalább a téli hónapokban simán beleférne 12 vagy még több is. Egy
korlát van: a hőmérséklet. Adott töltethez hozzátartozik a hőtágulás miatt egy
térfogat, aminél ha kisebb a palack térfogata, akkor ciki van, mert a folyadék
már iszonyat nyomásra képes. Arról fogalmam sincs, mekkora hőmérsékletnek felel
meg a mostani töltet (11,5kg), gondolom a legkisebb előforduló palackétérfogatra
van kitalálva. Van egy hőfok, amire már nem érdemes méretezni: az alu
olvadáspontja. :-)

> megnéztem a morgásom tárgya 1piroscsíkosnál, hogy ott
> is csak 11 kiló van a nyakán, és nem 11,5 :-(
> tehát országos szinten sokan szopjuk a félkiló gáz árát,
> akikben  nem tudatosult az 1 piroscsíkos megfigyelése

Nem hinném, hogy ez számít. Ez, amit tegnap mértem 18,1 kilósnak némi használat
után, most megnéztem, ez is egy piros csíkos. A töltőhely inkább számíthat.

> visszatérve a kupakos vs kupaktalan témára,
> most ürült ki a másik 1piroscsíkos, ezt most
> üresben is lemérhetem
>
> az "etalon szatyorba" 7,2kg-nyi terhet raktam, és a
> lógós mérő 7,5kg-ot mutatott
>
> a most kiürült palackot kupak nélkül akasztottam a mérlegre,
> és a lógóson leolvastam 7kg-ot,  7,2 / 7,5 * 7 = 6,72
> és az üres palackon 6,8 volt irva, tehát ez alapján
> a kupakmentes mérés lehetne a nyerő

Lehet, de szerintem lényegtelen.

Mondok mást: ha főzöl (vagy főztök), biztos sokkal nagyobb megtakarítás érhető
el megfelelő edényválasztással, fedőhasználattal.... Olyan ez, mint kifogásolni
a benzin árát, hogy mérnem olcsóbb 2 Ft-tal, miközben a t. autós elmegy
valahova, és kifelejt valamit, ami kell oda, és újra vissza kell mennie, és újra
elmenni. Dupla út simán. Vagy hogy siet, ezért másfélszer annyit zabál a
járgány, mintha takarékosabban menne. Vagy - ez a legrosszabb - összetöri a
gépet, és nem elég, hogy esetleg a munkából is kiesik, még egy halom pénzt is
veszít. Ehhez képest a benzinár bakfity. (Nem azt akarom ezzel mondani, hogy a
csalások rendben vannak, de beláttam jó rég, hogy úgyis mindenütt át akarnak
b..ni. Tehát bekalkulálom az árakba. Ha aszongya a piacon valamire az eladó,
hogy x Ft kilója, és otthon azt látom, hogy valójában 1,1x-ért adta, akkor úgy
fogom fel, mintha 1,1x lenne az ára, és le van szarva. Ha persze tehetek
valamit, tehát ugyanolyat találok 0,9x-ért, és ott is átvernek, ettől lesz kb x
az ára, akkor azt veszem, ha amúgy a többletút miatt nem lesz sokkal drágább.

>  korrigált  etalon      *  ( kupakos - kupak )

Érdekességnek jó, de ennyit hidd el, nem éri meg vele vacakolni.
Megállapítottad, hogy átvertek. Keress másik helyet, és azt is mérd le. aztán
haramdikat... és ha megtalálod a legjobbat, ahol a legkevésbé vertek át, ezentúl
onnan hordd a gázt. (És akkor még nem foglalkoztál a fűtőértékkel. :-) De sosem
késő! :-) )

Egészségedre. :-)