[Epitesz-barkacs] bojler itt is

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Feb. 7., V, 12:57:48 CET

Zsolt wrote:

> egy másik listán is éppen egy bojlerről megy a téma.

Ja igen, az ott közölt videóra hivatkoztam.

> szóval nekem egyszer elromlott a hőkapcsoló és a bojler teljesen
> felfűtött
> nem tudom hány fokra, de amikor kinyitottam a csapot csak gőz tört elő
> belőle.
> az egész fürdőszobában 10cm-re alig lehett látni annyi gőz jött és nagy
> nyomással..... és kb. 3-4 percig nyitva volt a csap és csak jött a gőz
> mire
> elkezdett víz folyni.
> és akkor az bizony már hideg víz volt.
> tehát a bojlerben szinte semmi víz nem volt és mégsem robbant fel.

Persze, hogy nem! Két dolog történhet:
Ha van lefújószelep, akkor ott ki tud jönni a fölösleg, ha meg nincs,
akkor nem szabad legyen visszacsapó szelep sem, így a nyomás nem lehet
több, mint a hálózati víznyomás.
A lefújó szelepen azért tud kijönni a felesleg, mert a fűtőbetét által
termelt többletenergiából nem tud olyan sebességgel nőni a nyomás, hogy
azt ne tudná lekezelni.

Az, hogy a végén hideg víz folyt, valahogy nem stimmel. Nem lehet, hogy
hozzányitottad a hideget is?
Az van ugyanis, hogy ha megnyitják a túlmelegített bojlerre a vizet,
akkor - mivel felülről jön a cső - először gőz kell jöjjön. Persze víz is,
mert a nyomáseséstől heves forrásba jön a bojlerben a víz mindaddig, amíg
a hőfok le nem esik emiatt annyira, hogy már a kimeneti nyomáson ne
akarjon forrni a víz. De addig végig 100 fok feletti víz kell legyen a
bojler zömében. Ez kell megérkezzen a cső felső részéhez, amikor elmúlik a
gőz kiáramlása.

Én is jártam már így :-), kisebb mértékben nyitottam meg a csapot, és jó
sok hideget kevertem hozzá. (Karocs csap, be lehetett állítani az
elfogadható kiáramlást, de így is nagyon brutális volt.)

Ma máshogy tennék: simán kikapcsolnám a bojlert, és megvárnám, míg lehül
annyira, hogy a vizét el lehet használni, aztán vacakolnék vele. Persze
elektromosan lehet addig is csesztetni. Ha sehol nem lyukas, akkor az
összes elektromos cumó kiszerelhető, a hőérzékelők is csőbe vannak
bedugva....

> persze nekem van az a csöpögő szelep ami gondolom a túlnyomást levezette
> lefolyóba.
> ha az nem lenne akkor biztos nekem is hirtelen megnőtt volna a
> fürdőszoba
> alapterülete vagy 30-40 m2-re :)

Nem, ha nincs visszacsapó szelep sem. Ekkor az történhet, hogy ha a
bojlerhez műanyag csövön megy a víz, az ellágyulhat, szétdurranhat, és ott
ömlik a víz, de az is csak hálózati víznyomással. A baj az, hogy ez a
baromi forró víz is fog ömleni, és mivel kb 6 bar nyomásról startol,
jelentős része el is fog forrni mindjárt, szóval gőz-víz ömlik innen, és
ez nem veszélytelen.

Nekem nincs se visszacsapó szelep, se lefújó. Normál üzemben a hőtágulás
miatti melegvíz visszaáramlás nem okoz gondot, mert ennek olyan kicsi a
térfogatárama, hogy simán le tud hülni a cső elején, már a bekötésnél.