[Epitesz-barkacs] Proba 12:40-kor

gyapo gyapo at freemail.hu
2010. Jan. 7., Cs, 14:49:23 CET

>Mondj egy egész konkrét példát, amiben egy
>hosszú parancssort kellett beírni, és az oda
>volt írva a képernyõre, de nem úgy, hogy elõtte
>megnyomtam a kérdõjelet, amire feljött a
>lehetõségek tárháza, aztán - ha jó memóriám volt
>- megjegyeztem, és használtam, ha meg képtelen
>voltam megjegyezni, akkor kiírtam egy darab papírra, és onnan bepötyögtem!

Ilyen nincs. Olyan programot meg nem lattam, ami
a bepotyogendo hosszu sort kiirja a kepernyore, hog most ezt potyogd be.
Ezt vagy parancssorban lehet megtenni, de akkor
max a helpbol lehet megtudni, hogy mit is kell
bepotyogni, de ez nem mezei user feladat, vagy
kepernyon opciokat lehet bejelolni, lehet ez karakteres felulet vagy grafikus.

>De ha oda is volt írva a képernyõre, akkor is
>jóval egyszerûbb valamire rákattintani, mint azt
>begépelni a hülye karaktereivel együtt.
>
>Én nem mondom, hogy a win találta fel az egeret,
>(vagy inkább tálalta fel) kizárólag, de laikusok
>számára kezelhetõ üzenet formájában ez adott
>lehetõségeket. Ha az egérrel választható valamik
>érthetetlenek (ami persze számodra érthetetlen,
>hogy mit nem lehet azon érteni, hogy config sys
>vagy mittudomén, írok itt most baromságot),
>akkor a laikus nem tud választani, hiába van ott az egér.

Legyen egy pelda: karakteres kepernyon egy igen
meg egy nem szo, az egyik sarga, a masik szurke.
Kurzorral tudsz lepegetni egyikrol a masikra,
mindig csak az egyik sarga, a masik szurke. Ha
megnyomod az entert, vagy a kurzor le gombot (ami
atvisz egy masik sorra), akkor az amelyik eppen
sarga lesz az aktiv. Ugyanez winben checkbox (kis
negyzet), ahova kattintasz ott megjelenik egy
pipa vagy kereszt, es akkor az az aktiv.
Felhasznaloi szempontbol mindketto azonosan konnyen hasznalhato.
Ha tartalmilag nezzuk, akkor meg teljesen
lenyegtelen a felulet, hogy grafikus-egeres vagy
karakteres, ha a user nem erti mit valaszthat,
akkor egyforman nem erti mindket feluleten.

Viszont proramozoi szempontbol sokkal konnyebb
karakteres feluletet eloallitani, es adott gepen
sokkal gyorsabban fut, mint a megapixeles
grafikus kepernyo, hiszen egy 80x25-os kepernyot
pontosan 2000 byte-tal lehetett teljesen frissiteni.

>Már ezt sem értem. :-) A mobimouse sem ad
>találatot rá, mi a frász az a raytrace. 15 évvel
>ezelõtt se volt jobb a helyzet.

Sugartores. :)
Olyan program, ami matematikai modszerekkel leirt
ter latvanyat allitja elo. Targyak, sikok,
feluletek, texturak, fenyforrasok, es megmutatja,
hogy mit latnal, ha ezek leteznenek.
Az a lenyeg, hogy akkor 386-os 40 MHz-es gepem
volt koprocesszor nelkul, es igy nagyon sokaig
tartott egy kep kiszamolasa. Nekem meg 30 kep
kellett egy 1 masodperces videohoz, es ha egy
taszkban futott volna, akkor mondjuk hajnali
3-kor elkeszul egy keppel, reggelig allt volna a
gep. Nem tudtam automatizalni. Ezert tobb taszkot
nyitottam, mindegyikben ugyanaz a program futott,
de mindegyik masik keppel. Igy osszesen
ugyanannyi ideig tartott a dolog, de nem kellett
emberi beavatkozas, csak az elejen.

>Jó, ez olyan, mint most nekem nincs fogalmam, mi
>fut a mobiltelefonon, autóban vagy a TV-ben.
>Ezek céleszközök, nem ezekrõl beszélünk. Ezek a
>csajok soha semmit nem telepítettek, nem pc-ként használták.

En meg pont a csajokrol beszelek. Akarhova mentem
szervizeskent, mindenhol dos volt, karakteres
programokkal. Aztan x ev mulva ugyanazok a csajok
mar windowst hasznaltak grafikus felulettel, csak
a gepek sokkal erosebbek voltak es meg igy is
lassabbak, mindennapos volt a leakadas,
osszerogyas, es lassabban kattintgattak az
egerrel, mint elotte a kezdobetukkel. Minden
rosszabb lett felhasznaloi es szerviz oldalrol,
csak a hardwaregyartok, a programozok es a m$ jart jol.

>Szerintem ez egy tök marginális probléma, nem
>így nyert teret a win. Az otthoni felhasználók
>nem célprogramokat használtak, hanem általában
>használták a gépet, az internet megjelenésével
>mindenféle szir-szart fel akartak tudni telepíteni maguk...

Nekem ugy tunik, hogy 90 kornyeken meg eleg keves
otthoni felhasznalo volt. Akkor meg eleg draga
jatek volt a pc, az igeny se szuletett meg meg, a
cegek mar hasznalgattak, xt-k meg 286-os at-k
voltak, a windows meg a 3.0 meg 3.1-nel tartott.
A cegekhez a szervizes jart telepiteni meg barmi
problemara, az ottani userek csak a sajat
programjuk feluletet ismertek (keszlet, penzugy,
tb stb.), meg egy hibauzenetnel is telefonaltak,
hogy ezt meg azt irta ki a gep, mit nyomjon.

>Ahhoz képest elég sokat használtam hibamentesen
>éveken át. És ha nem lett volna, akkor én se
>lettem volna internetközelben, és rengeteg dologról lemaradok.

Ez a mi lett volna ha egy erdekes jatek, sokfele
kovetkeztetesre lehet vele jutni, csak nem tudjuk mi koze a valosaghoz.

>Nem emléxem, mikor is indult az elektro lista,
>de én közel az elejétõl rajta voltam. Szerintem
>akkor még csak 386-om volt. De sok érdekességet
>és érdekes embert ismertem meg a compuserve-es
>idõkben is. Dos alól is ment valameddig, de
>erõsen leszûkítette volna a lehetõségeket. Én
>már csak a win-es idõkben mentem fel. Ma is
>megvan az elsõ lemez, amit kaptam, wincim 1.0.

En meg ismerek egy csomo vakot, akik nem tudtak
akkor meg a windows-zal kezdeni semmit, de a
dosos tarcsazoval meg levelezovel meg a
beszelovel siman levelezgettek, a dosos bongeszovel meg bongeszni is tudtak.
Kesobb megoldottak, hogy a win is beszeljen, de a
mai napig tema a hibamentes mukodes, itt akad,
ott nem beszel, sokkal bonyolultabb az egesz, az
eredmeny meg ugyanaz, tud levelezni meg bongeszni.
Vagyis arra akarok kilyukadni, hogy lehet, hogy
neked jol jott, de sokan masoknak meg nem jott
jol a windows, nem segitett, hanem hatraltatta,
lassitotta, dragitotta a szamitogep hasznalatat.

>Szóval ebben, hogy a win95 pl hulladék, sosem
>fogunk tudni megegyezni. Nekem hiába mondja
>bárki, hogy hulladék, ha vagy 10 évig használtam
>egy eléggé gagyi 486-oson. Sohasem kellett
>újratelepíteni, ott sem ismertem meg a
>kékhalált... Fagyás volt, reset volt, de elég
>ritkán. Nem volt szünetmentes tápom, az is sokat számított. (Ma sincs amúgy.)

OK, nem fogunk. Nekem az az erzesem, hogy az a
programcsoport amit te hasznaltal, egy viszonylag
hibamentesebb es eleg szuk volt, ezet volt vele
keves problemad. Nekem nagyon bo, es sok nem
kiforrott program volt, es ezek bizony kihoztak az oprendszerekbol a hibakat.
Ha egy program all mondjuk 100 ezer
programsorbol, es van benne 1000 hiba elszorva,
akkor minden 100-adik sorra jut egy. Ha ennek a
programnak 1 %-at hasznalom (mondjuk word,
begepelek par sort es save), akkor sokkal kisebb
az eselyem, hogy hibara fussak, mintha minden
lehetoseget kiprobalok, es minden programsor futni fog.

>Használtam közvetlen dos-t is, de ettõl kivert a
>víz. A norton commander is dosos volt, az már
>jobb volt, azt kedveltem. A
>billentyûkombinációk, amiket sok program, pl a
>totalcommander is használ, megtanultam, és ma is
>használom. Sõt, a winben is sok
>billentyûkombinációt használok, de ezeknek közük sincs a parancs-sorokhoz.

Aha, megint a parancssor. Azt nem hasznaltak a userek, nem is talalkoztak vele.
Szoval tisztul a kep. Te nem elegedtel meg egy
par program futtatasaval, hanem akartal
oprendszerszinten is csinalni ezt-azt. Es ezekhez
mar kellett a parancssor, amitol kirazott a
hideg. Aztan jott a win, es a parancssor helyet
atvette a kattintgatas, es ez bejott. Ha igy van,
akkor a win neked tenyleg jol jott, de hidd el,
hogy az a felhasznaloi reteg, akikkel nekem
munkakapcsolatom volt nem ilyen volt.
Vallalatoknal meg hivatalokban ulo erettsegizett
nok, akik villamgyorsan elfelejtettek meg azt is
amit a 3-as erettsegi jelentett, legvadabb
almaikban remlett fol nekik a format parancs,
eszuk agaban sem volt barmit megtudni, csak azt
az egy programot kezelni, ami a feladatuk volt. Nekik nem hianyzott a win.
A masik csoport az otthoni ugyeskedok, ok viszont
bujtak a gepet, kideritettek sokmindent, siman boldogultak a parancssorral is.
Tehat szerintem a te igenyed nem altalanos.

>Csak akkor használhatók, ha kevesen vannak, és
>gyakran elõfordulnak. Egérrel viszont több
>nagyságrenddel többféle utasítás adható laikus
>számára. Mindig az, amit  képernyõ felajánl.
>Ezekhez is tutira van billentyûparancs
>képernyõüzenet nélkül is, de ezeket szerintem
>még a profik se tudnák megjegyezni.

Igen de ezek ugyanigy voltak a dosos programokkal
is, akar karakteres, akar grafikus kepernyon.
Ugyanugy menu, valaszthato listaelemek. Mondjuk a
turbopascal karakteres, a tango grafikus. Es
egyiket se egerrel hasznaltam, hanem
billentyuvel, mert egerrel sokkal lassubb volt.
Mint ahogy most windows alatt se egerezek ha nem muszaj, mert sokkal lassabb.

Udv.: gyapo

gyapokuk at cfwpont.hu