[Epitesz-barkacs] Proba 12:40-kor

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Jan. 7., Cs, 15:45:01 CET

gyapo wrote:

> Ilyen nincs. Olyan programot meg nem lattam, ami
> a bepotyogendo hosszu sort kiirja a kepernyore, hog most ezt potyogd be.
> Ezt vagy parancssorban lehet megtenni, de akkor
> max a helpbol lehet megtudni, hogy mit is kell
> bepotyogni, de ez nem mezei user feladat, vagy
> kepernyon opciokat lehet bejelolni, lehet ez karakteres felulet vagy
> grafikus.

A grafikust értem, ez lenne az egerészés. A karakteres alatt azt érted,
hogy Y vagy N, vagy hasonló?

> Legyen egy pelda: karakteres kepernyon egy igen
> meg egy nem szo, az egyik sarga, a masik szurke.
> Kurzorral tudsz lepegetni egyikrol a masikra,
> mindig csak az egyik sarga, a masik szurke. Ha

Igen, ilyesmit csinált a norton is. A fényképezogépen is van ilyesmi, csak
olyan nem egyértelmuen megcsinálva, hogy nem tudtam eldönteni, hogy éppen
melyik érvényesül a kétféle kockaszínben, amikor rábólintok az alkalmas
gombbal. Legelsore anno eltüntettem az összes képet akaratlanul.

> Viszont proramozoi szempontbol sokkal konnyebb
> karakteres feluletet eloallitani, es adott gepen
> sokkal gyorsabban fut, mint a megapixeles
> grafikus kepernyo, hiszen egy 80x25-os kepernyot
> pontosan 2000 byte-tal lehetett teljesen frissiteni.

Lehet, ez egy olyan szempont, amit a laikus nem is tud, így értékelni se
tudja.

> Sugartores. :)
> Olyan program, ami matematikai modszerekkel leirt
> ter latvanyat allitja elo. Targyak, sikok,

Hm. Akkor jó. :-)

> En meg pont a csajokrol beszelek. Akarhova mentem
> szervizeskent, mindenhol dos volt, karakteres
> programokkal. Aztan x ev mulva ugyanazok a csajok

Jó, de mindegy, hogy csajok vagy nem, ok célgépet használtak, nem PC-t.
Azt elfogadom, hogy a célgépre wint telepítve a dolog rosszabbodik az
eredeti célgép szituhoz képest.

> Nekem ugy tunik, hogy 90 kornyeken meg eleg keves
> otthoni felhasznalo volt. Akkor meg eleg draga

Na igen, de 95 táján már volt net, ha jól emléxem (legalábbis compuserve
biztosan volt), szóval innentol már nem volt rossz, hogy pc-ként
használható gépek is voltak.

> Ez a mi lett volna ha egy erdekes jatek, sokfele
> kovetkeztetesre lehet vele jutni, csak nem tudjuk mi koze a valosaghoz.

Persze, ez igaz. Én azt mondom, hogy ha bill meg se születik, akkor más
tette volna meg ha nem is ugyanazt, de hasonlót. Valamilyen win-szeru
oprendszer akkor is lett volna. És én úgy érzem, hogy akkor is utálták
volna azok, akik szakmaszeruen nyúvasztották ezt a technikát.

Az mindig ütközést, kellemetlenséget okoz, ha valamibe a laikusok is
belekeverodnek. Mindegy, hogy az számítógép, autó, repülogép, bármilyen
barkácsgép...

> En meg ismerek egy csomo vakot, akik nem tudtak
> akkor meg a windows-zal kezdeni semmit, de a
> dosos tarcsazoval meg levelezovel meg a
> beszelovel siman levelezgettek, a dosos bongeszovel meg bongeszni is
> tudtak.

és ezzel mit akarsz mondani? A vakok esete tök más. Ma már könyveket
olvasnak fel nekik gépek. Magam is kipróbáltam egyszer a MEK-ben vagy hol.
Érdekes, fura, de hallgatható. Ez a szövegfelismerosdi is ment dos alatt?
Vagy pl egy nyomtatott majd beszkennelt szöveg felismerése? Mert az már
eléggé grafikus téma!

> OK, nem fogunk. Nekem az az erzesem, hogy az a
> programcsoport amit te hasznaltal, egy viszonylag
> hibamentesebb es eleg szuk volt, ezet volt vele
> keves problemad.

Ez lehet. Az átlag laikushoz képest biztos, hogy nem volt szuk, mert én pl
nyákot meg kapcsirajzokat, egyéb, mechanikai rajzokat is elkövettem. A
programozókhoz képest persze szuk, de nem értem a problémát, a programozó
nincs rákényszerítve, hogy winnel dolgozzon, nemde? Hacsaknem megintcsak
laikusok számára kell emiatt kényszeruen win alá programoznia. Na de a
profik egymás számára vagy célcuccok számára azt programoznak, ami
jólesik, vagy ami a legcélszerubb! Most is vannak a mikroprofesszorok ugye
:), az atmel meg pic meg a többi, még sosem hallottam, hogy bárki win
alatt akarná megoldani ezek programozását. A win a laikusok számára
készült (szerintem). Ezt kéne tudatosítani, és minden rendben lenne.
A win lehetové tette, hogy a laikus sokféle programot maga is felrakjon,
amit a neten talál pl, és az muködjön. Dos alatt minden mozdulathoz valami
szakembert kellene hívni. Mindenféle becs :-) vagy milyen fájlokat kell
írni meg a fene tudja miket. Persze az egy jó és kellemes állapot lenne,
ha emiatt a laikusok nagy _becs_ben tartanák a programozókat, és még
jobban megfizetnék. :-)

> Aha, megint a parancssor. Azt nem hasznaltak a userek, nem is
> talalkoztak vele.

Márpedig én, mint laikus, rászorultam, szenvedtem is tole. Pl amikor
lemezre kellett rakni nagy fájlt, és arj-vel darabolva kellett tömöríteni.
Ha beszartam az erolködéstol, akkor se tudtam megjegyezni, hogy kell.
Kiírtam egy darab papírra, és rohadtul figyelni kellett, nehogy gépelési
hibát vétsek.

> Szoval tisztul a kep. Te nem elegedtel meg egy
> par program futtatasaval, hanem akartal
> oprendszerszinten is csinalni ezt-azt. Es ezekhez
> mar kellett a parancssor, amitol kirazott a
> hideg. Aztan jott a win, es a parancssor helyet
> atvette a kattintgatas, es ez bejott.

Hát valami ilyesmi.

> Ha igy van,
> akkor a win neked tenyleg jol jott, de hidd el,
> hogy az a felhasznaloi reteg, akikkel nekem
> munkakapcsolatom volt nem ilyen volt.

Neked csajokkal volt kapcsolatod, akik könyveltek, raktárkészleteket
buvöltek, szóval célglépet használtak, nem pc-t.

> Tehat szerintem a te igenyed nem altalanos.

Dehogynem! Anyagokat lemezen hordozni másoknak is kellett. Feltelepíteni
ezt-azt segítség nélkül szintén. Én pl telefonkönyvet tartottam a gépen. A
win3.1 is tudta, hogy a számítógép a modemmel feltárcsázta a számot, én
csak felemeltem... akkoriban még nem volt cordlessem se, tehát nem volt
más lehetoség, mint vagy kézzel írott telefon regisztert használ az ember,
vagy ezt, amit a win tartalmazott.

Aztán ott van a fax, az is nagy segítség volt. Még csak tus nyomtatóm
volt, de a gépen lévo fax segítségével normálisan kinézo doksikat tudtam
átjuttatni a másiknak. A print és a direkt faxgép használata sokkal
macerásabb is, meg sokkal szarabb eredményt adott.

Még most is itt van ez a 386-os, ha akarod, bekapcsolom, és megnézem,
miket használtam még. Pl volt építészeti program is, asszem tel.exe volt a
neve. (csak hogy a lista témáját is becsempésszem.)

> Igen de ezek ugyanigy voltak a dosos programokkal
> is, akar karakteres, akar grafikus kepernyon.
> Ugyanugy menu, valaszthato listaelemek. Mondjuk a
> turbopascal karakteres, a tango grafikus. Es
> egyiket se egerrel hasznaltam, hanem
> billentyuvel, mert egerrel sokkal lassubb volt.

Teljesen értheto, a gyakori dolgokat az ember nem egerezi, én se, most se.
Pl egy olyan, hogy az egész szöveget kijelöljem, úgy csinálom, hogy ha az
elején áll a kurzor, akkor ctrl+sihift+end. Meg van még jópár ilyen. Copy:
shift+ins, meg ctrl+ins. Vagy ha ki is akarom törölni úgy, hogy vágólapra
kerüljön, akkor shift+del. De van még jópár, amit tudok.
De ettol még vastagon laikus maradok! Ezek csak az évek alatt rakódtak
rám.
Rajzolás közben van pl a paintbrush (még a kiswiné!!) tulajdonságai között
egy halom, amit kemény melóval kísérleteztem ki, találtam meg. Nincs mód
egerészéssel helyettesíteni, csak billentyukkel lehet. Az újabbak már nem
tudják. De ez is win!

Asszem már jól eltértünk a tárgytól. Az alaptéma olyasmi volt, hogy a win
szar meg nem kell, kár, hogy megszületett, meg hogy de igen kell, meg jó,
mert vannak laikusok... Asszem ebben nem lehet megegyezni, és a mi lett
volna, ha kérdése meg nem döntheto el.

Pedig van mégegy ilyen állításom: a linux sosem jött volna létre, ha nincs
win, vagy valami hasonló, ami ugyanezt teszi. :) De ezt is folyatathatom:
a firefox és a többi nem jött volna létre ilyenre, amilyen, ha nincs IE,
amit überelni kell. Vagyis a mondandóm: a win akkora ellenérzést keltett a
programozókban, hogy elkezdtek helyettesíto, és laikusok által is
használható dolgokat kitalálni részben dühbol, dacból, dafkeságból. Ezek
nélkül a motivációk nélkül a laikusok le lennének tojva, max célgépeik
lehetnének konkrét feladatokra.