[Epitesz-barkacs] Olcsóbb áramot és földgázt is szolgáltat immár a Magyar Telekom

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Május. 10., H, 08:54:31 CEST

szepygab at gmail.com wrote:

> Ezt a privatizációkor baszták el. Akkor lehetett volna kulon
> tarsasagokba szervezni a halozatokat. Akkor lehetne tenyleges
> verseny, ha nem egy monopol cégé a hálózat és a szolgáltatás is,
> hanem a továbbító cég minden szolgáltatótval hasonló feltételekkel
> szerződhez.
> A mai versenynek mondott helyzet gyakorlatilag területi alapú
> piacfelosztás - lásd kábelszolgáltatók lakótelepeken kívül.

Nézd, korábban minden egy kézben volt. Tehát innen ment szét több cégbe.
Nyilván, ha technikailag meg jogilag ki lehet valamit alakítani, akkor azt
később is lehet.

Nem hinném, hogy itt arról lenne szó, hogy okos magyarok akarnak valamit
újítani, hanem hogy vannak megoldások szanaszét a világban, és abból akarnak
valamit átvenni. Ennek tutira megvan a módja. Mindenütt a világon, ahol több
áramszolgáltató van, nyilván nem megy a házakhoz több kanóc, tehát van valami
jogi, technikai módi, hogy meg legyen oldva a javítás, hálózatfejlesztés stb,
minden. Csak az ezt végző valszleg nem a lakókkal szerződik.

El tudom képzelni pl, hogy az eredeti tulajt (ha már nem államról van szó),
kártalanítják, utána a karbantartásra, fejlesztésre sokfél céggel lehet
szerződni. Vagy néhány félével, és ezeket rendszeresen megversenyeztetik - nem a
lakosság, hanem pl az áramszolgáltatók.

Maguk az áramszolgáltatók meg az áram termelőkkel szerződnek. Ha több van, akkor
lehet, hogy nem olyan egyszerű monopóliumot csinálni, és nyomni fel az árakat az
egekig. Ez volna az elv, ahogy én látom, aztán fogalmam sincs, hogy mi az elv,
ahogy a valóságban működik ott, ahol már működik, és hogy ha ez megvan, akkor
ebből nálunk mi és mennyi idő alatt valósul meg.

Az világosnak tűnik, hogy ha bárki is monopol helyetben van, az valahogy nem
frankó, és az is, hogy ha az állam kezében van az egész, akkor ott
fejlesztésileg az égvilágon semmi nem történik, csak ha már nagyon muszáj, és
szélsőbaltól szélsőjobbig mindenki rábólint. Na de ekkor adók formájában
mindenki fogja a kevesek számára jó fejlesztést megfizetni.
(Tudom, ebben nem szoktunk egyetérteni. Csak ugye fura, hogy az állam egyszeribe
milyen marha jó tulajdonos lett mostanra, hogy már nem az a divat. Korábban meg
mindenki érezte a sajtá bőrén, hogy az állam milyen baromi szar tulajdonos. És
ha az autóipart megnézzük, látnivaló, hogy az állam kezéből egyetlen normális,
állandóan fejlesztett autó se jött ki soha, csak lopott és szinte
befagyasztott.)