[Epitesz-barkacs] ronkhasítas

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Május. 17., H, 22:54:50 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:
> olajos  ronkhasitóban 7 - 10 tonnásokat láttam a neten,
> amit most nem szivesen ruhaznek be
>
> szamomra konnyebbnek tünne, ha  xx  kp-ot (akár 50 - 100 kp)
>  2 - 3m magasból cölöpverő koshoz hasonló módon leejtenék

Tudom, hogy a megvezetés érdekel elsősorban, szerintem nem az a gond.
Számolgass kicsit. Ha egy rönk kíván 7 tonnát mondjuk 10 centi hosszon, és ettől
hasad el, akkor az annyi energia, mintha egy 700 kilós valami esne le 1m-ről,
vagy 350 kilós 2m-ről. Szóval a 100 kilósat már 7m-ről kell leejteni ugyanahhoz
az energiához. Na persze nem minden rönk kér ekkora hasítási energiát, különben
a favágás tök kivitelezhetetlen lenne emberi erővel.

Azért ez egy kivégző eszköz ám, amit el akarsz követni! :-) Még valaki ellened
is felhasználhatná. De ha ettől az aspektustól eltekintünk, akkor is elég
veszélyes, hogy valamiben, ami elég szabadon hozzáférhető, felhalmozol ennyi
energiát.

Nincs valami vaterás vagy egyéb módi egy használt cucchoz?

Gyerekkoromban rengeteg fát vágtam. Akkor az volt a technikám, hogy nem ketté a
rönköt, hanem szeleteket vágtam le róla, amik afféle deszkadarab-szerű alakot
öltöttek, amiket aztán már az egyik sarkuk megfogásával fel tudtam szinte
szeletelni. Ha gyújtósnak kellett, akkor ezek a deszkadarabnak megfelelő darabok
2-3 centisek voltak, ha meg nagyobb darabok kellettek, akkor nagyobbakat vágtam.

A probléma a csomós rönkökkel van, arra meg inkább valami láncfűrész vagy
szalagfűrész lenne a nyerő.

Ha mindenképpen gillotint (így kell írni) akarsz csinálni, akkor nem így kéne,
hanem két laposvas áll élével egymás felé, ami esetleg T-vé van merevítve.

Végülis, ha időigényesen, de könnyen akarsz nagy erőket kifejteni, lehet kapni
biztos valamilyen 5 tonna feletti, de elég hosszú járatú autóemelő hidraulikát,
és össze lehet hegeszteni azt a cuccost, amibe be lehet rakni a rönköt. A
nehézség abban van, hogy ugyan nem nehezen, de magadnak kell a hidraulikát
"felpumpálni", ahogy a nagy tömeget is neked kéne felhúznod. A rönkhasítókban
tutira van hidraulikus tápegység. Kézzel nagyon sokáig tartana egyetlen hasítás
is. Ha leejtős a módi, és nem hasad a rönk, akkor külön gond a beékelődött éket
kibányászni. Ha meg nem önzáró, akkor még több energiát követel.