[Epitesz-barkacs] magneses vihar ?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Május. 26., Sze, 12:54:45 CEST

Zsolt wrote:

> akkor ezek szerint ez egy nagyobb területet éritő hiba lehetett.
>
> de ez nem magyarázza meg mitől remegett a kép pontosan úgy ahogy
> mondod, amikor a páka trafót a monitor közelébe teszem.

De igen. Aszondod, hogy a közeledben megy el a 220kV-os vezeték. Ha abban volt
üzemzavar miatt egy, a névlegesnél jóval nagyobb áram, de csak 1 fázisban, annak
a mágneses tere okozhatta simán.

Nincs infóm, hogy is van pontosan, de lehet, hogy a nagyfesz vezetékek
földzárlati árama nem túl nagy. Nincs ugye nullavezető, bár talán nem is lebegő
csillagpontos vagy delta. Ezért lehet, hogy földzárlat esetén simán működik
tovább, csak valami hibaáram keletkezik, ami részben azért nem kicsi, részben
meg nincs meg a másik két fázisban az ennek megfelelő másik 2 áram, ezért a
hatótávja sokkal nagyobb. (Ugye a 3 fázis áramösszege nulla üzemszerűen, tehát
távolról nézve nincs számottevő mágneses tere, csak közel. Az 1 fázison menő
áram, ami a földön megy visszafelé, sokkal nagyobb kiterjedésű mágneses teret
hoz létre.)

> én úgy gondolom, hogy szétesett az 50hz-es szinkron és olyan
> impulzusok is kerülhettek a hálózatra a kimaradás után amik
> produkálhattak ilyet...

Nem az 50Hz esett szét, azt nem viselik a trafók, hanem a monitorod frekije nem
50Hz, hanem minimum 60, és nincs szinkronban a kettő. Ettől aztán vibrál a kép,
mint állat.

> de a napkitörést azért nem vetném el..

Pedig elvetheted. :-) A zivatarnak sokkal nagyobb esélye volt hibát okoznia.

> régebben (3-4éve) történt velem 2 alkalommal is.
>
> egy atx-es gép a (házi szerverem) amit este mindig lekapcsolok.
> másnap reggel látom, hogy be van kapcsolva.
> emlékeim szerint valamikor éjjel 1 óra körül volt a logban bejegyzés,
> tehát akkor kapcsolt be.

Bennem felmerülne az
1. alvajárás,
2. családtag,
3. te kapcsoltad be, de elfelejtetted. :-)

> 2 nappal később olvasom a neten, hogy volt egy napkitörés ami 2 nappal
> ezelőtt érte el a földet.
> aztán utána még kb. 1 hónapon belül mégegyszer megtörtént a fentihez
> hasonló és aztán azóta sem.

Meglepne, ha a napkitörés bekapcsolna egy számítógépet. De ha ez megnyugtat,
akkor lehet ezt hinni, semmi akadálya. :-)