[Epitesz-barkacs] Párátlanító gép

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Nov. 3., Sze, 12:45:34 CET

Szaniszló Zsolt wrote:

> Párátlanító gép vásárlása előtt vagyok néhány nappal, a vásárláshoz
> kérnék tanácsot.
>
> A házunk: 38-as fal, 2 szintes lakás, összesen 105m2, lenn a
> nappaliban teregetünk, napi 2 adag átlag és sok-sok penész,
> folyamatosan jön elő, teljesen kikészít.
> Először szárítógépen gondolkodtunk, de úgy tűnik, hogy páramentesítő
> kell nekünk, mivel tegnap szereztem egy mérőt és 85-90% páratartalmat
> mutatott. Szellőztetni szellőztetünk, de két kisgyerek mellett persze

Aaaz már döfi! Kész szauna! Nem semmi, ilyet lakótérben nem is gondoltam, hogy
bárki előállít.

Először is nem páramentesítő ketyerével kezdeném, mert elfogyaszthatja a
törlesztőrészleteteket. :-) Nem tudom persze, el kéne olvasni az adatait.

El tudom képzelni, hogy a nejed nem szereti, ha a ruha nagyon ki van
centrifugázva. Lehet, hogy már itt kéne valamit alkotni, rávenni, hogy de pedig
legyenek rendesen kipörgetve. Ahogy a nőket ismerem, még azt is el tudom
képzelni, hogy egyáltalán nem szereti, ha van centrifugálva bármi is, szóval
lehet, hogy csöpögősen van minden kiteregetve. Sőt, a lecsurgó víznek is
felszáradnia kell, nem pedig lefolyik valahova. Ha így volna, tényleg érthető ez
az iszonyú magas páratartalom. További helytelen szokások is lehetnek, pl fedő
nélkül forralt vizek főzéskor vagy más okból, ami belefér. Enni kell, de a
kajának nem biztos, hogy rogyognia kell telibe sokáig. Főzési tippeket talán
Szepygabtól lehet várni.

A másik lehetőség, amerre én indulnék, hogy barkácsolnék vagy vásárolnék egy
jóképű ellenáramú hőcserélős szellőztetőt. Mert hogy ha kipróbálod (van
páratartalom-mérőd), hogy ha nincs otthon senki, és kimarad a sok mosás, órákig
szellőztetsz, de be is fűtesz, hogy meglegyen a kívánt hőmérséklet (egy nap
fűtési pluszveszteségbe kerül a próba), akkor azt fogod tapasztalni, hogy a
páratartalom 20 fok körül le fog menni 40% alá. Ha mindent becsuksz, persze
emelkedni kezd, mert a falak is bevették azt a hihetetlenül magas
páratartalomnak megfelelő nedvességet, szóval elkezdik visszatermelni. A 40%
alatti érték akkor fog előállni, amikor még erre nem volt a falaknak móduk az
idő rövidsége miatt, de már felmelegedhetett a levegő.

Vagyis egy ellenáramú hőcserélős szellőztetővel folyamatosan, viszonylag kis
hőveszteséggel tudod a levegőt folyamatosan a kintire cserélni és beállítható
egy 60% körüli, már sehol páralecsapódást nem okozó páratartalom. Különben is,
ha több gyerek is van, óránként kellhet akár közel 70-100m3-nyi légcsere is,
hogy a levegő elfogadható legyen odabenn.

A penésztelenítésre is van lehetőség: Nem szabad a penészes felületeket
mechanikailag bántani, hanem van egy spray, nem csak egy gyártónak van ilyenje.
Ebben kétféle anyag szokott lenni, az egyik viszonylag töményen hipo, tehát
nátriumhipoklorit, a másik meg egy spéci gombaölőszer, pl abban, amit egyszer
vettem (kezemben a flakon) quaternerammónium vagy mi a szösz.
Ezt a penészes felületre kell spriccelni (spriccelős a flakon), és megöli a
penészgombákat, negyedóra múlva le lehet mosni, úgy jön le, mintha sose lett
volna ott. Nem is jönnek vissza jódarabig - ha nem bolygattad meg (nem szóródtak
szét a spóráik). Ez konkrétan SOUDAL penészölő, gyerekzárral ellátott az eleje,
szóval gyerek nem tudja kipermetezni akkor se, ha elég találékony. (Jó eséllyel
a nejed se fogja tudni, talán az életben nem jönne rá, hogy kell használni. :-)
Na jó, ez volt részemről a rossz máj szindróma. Nincs is a flakonra írva, hogy
kell a gyerekzárat oldani.)

Persze ha semmi más nem történik, akkor ugyanezek a felületek csuromvizesek
lesznek újra, csak egy darabig penész nélkül.

Szóval én meggondolnám a páramentesítő készülékek vásárlását, csak akkor szánnám
rá magam, ha nem jön be a fentiek egyike sem. Pl lehet létjogosultsága akkor,
amikor kint már melegebb van, vagy pl nyáron, mert az ellenáramú hőcserélős
szellőztető nem nagyon használ, ha kint meleg van. A készülék kánikulában képes
lehet arra is, hogy a hűvös lakás levegőjét elviselhetővé tegye, mert ekkor ugye
már a szellőztetéstől eleve bejön egy melegen is nedves, lehülve még nedvesebb
levegő. Ha van, ilyenkor klímával lehet párátlanítani hatékonyan, de ezzel a
ketyerével is, csak ez melegít is.