[Epitesz-barkacs] Párátlanító gép

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Nov. 6., Szo, 16:59:57 CET

Pataki István wrote:

> Itt nekem valami nem kerek! Indító leveledben rendkívül magas
> páratartalomról írtál, annak szerintem semmi köze a ház
> hőszigeteléséhez!

Ez vitathatatlan. Valóban a levegő páratartalmáról volt szó, ezen tényleg nem
segít a hőszigetelés, az akkor old meg valamit is, ha a falak nedvesek,
penészesek, tehát az ő felületüknél lenne túl magas a páratartalom.

> Csak halkan kérdem: nem arról van szó, hogy rosszul
> vízszigetelt/szigeteletlen falak, padlózat leheli be a párát (vagy
> jelentős részét) a talajvízből?

Ezt ugyanabból a gondolatmenetből lehet kizárni: ha bent meleg a levegő, akkor a
hideg talaj, fal nem tud olyan nedves lenni, hogy a felfűtött légteret ennyire
képes legyen bepárásítani. Fűtetlen helyiséget már igen, pl egy pincét, aminek
földnedves állandóan a talaja, fala.

> Életvitelből eredően valóban lehet magas a páratartalom, ezt részben
> lehet módosítani, de óvatosan a javaslatokkal, egészen más feladat az
> ötletelés, meg hogy valaki nap-mint-nap főz és mos a családra.

Nem ötletelésről van szó, csak arról, hogy egyszerűnek tűnő fizikai tényeket,
összefüggéseket a legtöbb háziasszony nem ismer, sőt, néha elmagyarázni is
lehetetlen. Példa: fő a fazékban valami. Lehet akár fedő is rajta. Az aulról
betáplált hő arra hivatott, hogy a fazék tartalmát kb 100 fokon tartsa. Arra
kell a hő, hogy az edény oldaláról, tetejéről lesugárzott, lekonvektált hőt
pótolja. Ha ennél sokkal több hő jön alulról, az kizárólag víz elforralására fog
fordítódni. Vagyis nem fog magasabb hőfokú lenni a kaja. Tovább rontja a szitut,
ha fedő sincs az edényen, mert akkor még drasztikusabban tud a víz távozni,
tehát elvisel még nagyobb lángot, teljesítményt. Egy jó minőségű kuktafazék
szerény lefúvásra állítva drasztikusan csökkenti a párakibocsátást.

A mosásnál is ciki, ha valaki tényleg nem szereti a cuccokat (semmit)
kicentrifugázni, hanem az a mániája, hogy csuromvizesen, lecsurgatósan rakja ki
a ruhákat.

Napi három mosásról volt szó. Ez napi 10-15 kiló körüli cucc. Szerintem ez egy
szinte mániákus mosási igényt mutat, napi több ruhacserét tételez fel, vagy
rengeteg embert, esetleg bérmosást. Ismertem olyan hölgyet is, aki mindent az
égvilágon kivasalt, vizesen. Szinte egész nap vasalt. Gőzvasalóval. Mintha az az
alsógatya, alsóing, zokni... nem lenne használható vasalás nélkül. Mindent
vasalt! Rákérdeztem, aszonta, hogy máshogy nem fér be a szekrénybe.

Aztán a fürdés. Ha forró vízzel fél órán át locsolja magát minden családtag, az
bitang mennyiségű gőzt képes fejleszteni, ráadásul ennyi melegvizet
kifizetni.... Lehet, hogy csak alkalmasra kicserélt zuhanycsap kellene, amit el
lehet zárni, és ki lehet nyitni úgy, hogy biztosan ugyanaz a hőfok jön újra. Ha
ez nem áll fenn, hanem tökölni kéne az állítgatással, akkor inkább úgy hagyják,
dől a víz, meg a gőz.

Végül mese nincs, ha tömve van egy lakás olyan növényekkel, amiket naponta sok
liter vízzel kell meglocsolni, akkor az a napi sok liter víz el fog párologni
naponta.

Szóval én komolyan venném az életmódbeli kérdéseket, ezek közül is ezt a fenti
4-et.