[Epitesz-barkacs] vorosiszap megint

Auth Gábor auth.gabor at javaforum.hu
2010. Okt. 9., Szo, 14:53:03 CEST

Hi,

2010. október 9. 10.54.25 dátummal jhidvegi az alábbiakat írta:
> Ez jól hangzik, de muszáj nekik ekkora méretben gondolkodniuk. Még ma is,
> amikor már igencsak alább hagyott a termelés, évi 300ezer m3 a termelés,
> mármint timföldből, ha jól emléxem az adatra (utánaolvastam, ezzel messze
> nem az elsők vagyunk a világon). Így is itt, ahol van a timföldgyár, már
> marha nagy területeket televágtak ezzel a tárolókazettásdival.

  Tiszta sor, évente kellene ehhez a termeléshez egy ekkora felületű tározó
3-4 méteres mélységgel, amely teljesen kezelhető lehet akár félautomatizált
célgépekkel (napi 1000-1200m3 föld megmozgatása nem lehetetlen feladat
manapság), már egészen kis cégek is 300 ezer m3 földet képesek megmozgatni
hatékonyan. A 6-10 méter mély nagy alapterületű gödrök ásása teljesen rutin
feladat, bármilyen épületet is építenek mostanában, azt legalább 6 méteres
gödör kiásásával kezdik egy szintnyi mélygarázs okán, de nem ritka a három
szintes mélygarázs se.
  Ami földet kiásnak egy új tározóból, azzal rögtön takarhatnak egy régebbit.
Még azt is el tudom képzelni, hogy nem kerülne többe, csak eddig nem történt
gátszakadás ebben az üzletágban, így a szokásjog szerint dolgoztak, meg sem
kíséreltek alternatív tárolási módokat kipróbálni.

> Lehet, hogy nem jól választottak helyszínt, de tényleg el tudom képzelni,
> hogy ha ekkora bazi nagy mennyiségekről van szó, akkor az már nem
> gazdaságos, hogy gödröt ásni... Nem lehet pár méter mélységgel operálni,
> vagy ha azt tennék, akkor nagynak kellene lennie a területnek, oda meg nem
> lehetne széttúrni hova a gödör tartalmát.

  Több kisebb, nem egy nagy... :)

> Ennek a X-es tározónak a felszíne a guglin méregetve kb 280ezer m2. Ha csak
> 10m lenne benne a jelen töltet, az is iszonyat mennyiség. Ha ennyit
> kidózerolnának oldalra (felejtsük el a talajvizet), az pokoli méretű
> lenne. Méterenként valami 1000-1500 m3, de szerintem nem 10m-ről van szó.
> Látványban is kb ugyanez lenne, és még kiönteni is tudna. A nagy betöltött
> mennyiség miatt mindenképpen jókora emelkedés jönne létre az adott
> területen, ha a végén visszahordják a földet.

  Most nincs emelkedés a területen? Most van egy 40 méteres domb, ehelyett
lenne 10 darab 4 méteres egybefüggő dombocska. :)

> Szerencsés választás, és lehet, hogy itt a zagyképződés sokkal kisebb.
> Erről semmit nem tudok.

  Kisebb, mivel a maradék salak és pernye került letárolásra.

> Itt - a riportok szerint - teljesen szabályosan jártak el.

  Ez érthető, mivel három tározóra nem lehet szabályokat alapozni, a törvények
és szabályok pedig sokszor nincsenek logikai viszonyban se a fizikával, se a
valósággal. Nem a törvényeknek és szabályoknak kell csak megfelelni, hanem a
fizikának és a mérnöki gyakorlatnak is.

> A magasítás meg nem biztos, hogy csalási célból történt, hanem ez is része
> lehet a technológiának. Van az erőmű, aminek a termelése összefügg az
> egésszel valahogy. Rendszerbe szervezték.

  Igen, ez gazdaságilag rendben van. Törvényileg is rendben van. Szabályzatok
szerint is rendben van. Nyilván lehetne még 30 métert is magasítani rajta
törvényileg és szabályzatilag, akár még vékonyabb gáttal is, a kérdés az, hogy
a fizika mit szól hozzá. Hogy visel el egy földrengést? Hogy viseli el a talaj
felázását? És milyen kockázatokkal üzemeltethető?

  Felmérték a többi tározó esetén a kockázatokat, hogy _most_ mi történne, ha
átszakadna a gát. Most. Mert 20-30 éve nem volt még kockázatelemzés. Nem volt
még katasztrófa szimuláció. És persze a szabályzatnak megfelel, amit jó
eséllyel 20 éve írtak.

> Bennem amúgy az merült fel, hogy ha a modernebb technológiát csinálnák,
> akkor a bauxitbányákba kéne visszatölteni az anyagot.

  Ezzel az a baj, hogy amíg aktív a bánya, addig nem tudod visszatölteni. Ha
már nem aktív, akkor vissza tudod tölteni, de addig is tárolni kell valahol. A
tárolása viszont olyan kellene legyen, hogy ne okozzon ekkora problémát.
--
http://www.javaforum.hu -=- http://www.enaplo.hu
Auth Gábor -=- http://www.javaforum.hu/web/10/authgabor