[Epitesz-barkacs] vorosiszap megint

Auth Gábor auth.gabor at javaforum.hu
2010. Okt. 9., Szo, 16:39:27 CEST

Hi,

2010. október 9. 16.04.55 dátummal jhidvegi az alábbiakat írta:
> Értem az elképzelést, de a kiülepedés nem ilyen gyors.

  Csak megtörténik két év alatt a kiülepedés... az egyik tározót kiássák, az
előzőt töltik, az azt megelőző ülepedik és visszanyerik a lúgot, az azt
megelőző pedig leülepedett és visszaállítható az eredeti földréteg az éppen
kiásott gödörből származó anyagból.

> Nem tudom, miért, de világszerte ez egy bevált módinak látszik.

  Annyira nem elterjedt. Máshol kezelik és ártalmatlanítják, nálunk csak
tárolják...

> Az egyértelmű, hogy Ausztrália áll az élen a timföldgyártásban. Míg a
> magyar termelés kb 0,3millió tonna/év, addig az ausztrál 65 millió tonna,
> ezzel vezet a világon. Ez bazi nagy adag!

  Igen.

> Gladstone a kulcs-szó. Ez asszem egy nagyvállalat.

  Inkább egy város. És mellette van Boyne Island, ahol a termelés folyik.

> A leírások alapján kell legyen valami még nagyobb dél-ausztráliában is, ezt
> nem találtam meg. A wiki szerint pedig itt kell legyen valahol a
> legnagyobb termelés.

  Ott is van. De feldolgozzák a náluk "red mud" néven nevezett mellékterméket,
nem tárolják. Viszont ehhez náluk van természetes semlegesítő forrás: a
tengervíz: Bauxite residue is mixed with salt water and pumped to large
contained disposal dams on Boyne Island where the red mud is allowed to
settle. The neutralising effect of mixing sea water with the red mud helps
conserve fresh water and also ensures any excess water discharged into
marine environments from the red mud dam outfall has a negligible
environmental impact. The whole area is the subject of continuing
rehabilitation.

  Röviden arról van itt szó, hogy a vörösiszapot összekeverik sós vízzel, és
ezt tárolják abban a tárolóban, a sós víz pedig semlegesíti a vörös iszap
lúgos állapotát, és a kicsapódott maradék újrahasznosítható.

  Nem tárolják. Másrészt, ha megnézed a tározót, akkor az látszik, hogy a
terület mélyebben fekszik, mint a környezete, valószínűleg itt tengervíz volt,
simán körülkerítették gátakkal, kiszívták a felesleges vizet és ott tárolják a
vörösiszapot. Ha gátszakadás lenne, akkor megvonják a vállukat, mert maximum
elárasztódik tengervízzel a tározó, nem ömlik ki, mint mifelénk.

> Ha mindez kínában történik, még a katasztrófa lehetősége előtt egyszerűen
> eltüntetnik a föld színéről az érintett falvakat, településeket.

  Van néhány kínai ismerősöm mostanság, meséltek dolgokat... Nem telepítik ki
őket, csak akkor, ha az építési területen laknak, egyébként szarnak rá, ha
belebetegszenek, akkor így jártak.

> Nem mondom, hogy ez a frankó, de biztos jobb, mint rájuk ereszteni a
> szmötyig.

  Nagyon sok ipari katasztrófa van kínai területen, egyszerűen nem jut el
idáig a híre.

> ez így van, csakhogy ez a módi az egész világon elterjedt, és nagyon hosszú
> idejű gyakorlata van.

  Hát... ahogy az ausztráliai példa mutatja, nem egészen így terjedt el. :)

> [...]
> agyalásom - a gát elmozdult a már összeállt iszaptól kicsit, de ez az
> összeállás nem elég stabil, és egy borzasztó tömegű (mondjuk 100ezer
> tonnás) darab megsúvadt, és nekizúgott a gátnak, amitől az eltört. Ezután
> már érvényesült a hidrosztatikai nyomás, ami a zagy fölötti legalább 2m-es
> víz odafolyásával valósulhatott meg, ami simán kitolta, eltávolította a
> gát megmozdult részét, széttörte, és a nagy víztömeg kimosta az iszapot is
> a sarok tájáról. Gondolom a tetején lévő lé zöme is odafolyt, és a még
> képlékeny részeket föntről is vitte jelentős részben.

  Akár lehetett így is. Ezt lehet megelőzni úgy, hogy süllyesztenek, nem gátat
építenek.

> Gondolom ilyesmire vannak tervek. Ez a tározó még 2 évig üzemelt volna,
> ehhez nem magasítottak volna rajta, vagy biztos nem jelentősen. Ez az
> üzemidejének néhány százaléka.

  Ez igaz, de előtte vajon hány évig emelgették a gát magasságát? :)
--
http://www.javaforum.hu -=- http://www.enaplo.hu
Auth Gábor -=- http://www.javaforum.hu/web/10/authgabor