[Epitesz-barkacs] csoellenallas Re: percenkent 7,3 liter

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Okt. 15., P, 16:48:00 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> vízóra van a rendszerben, azzal mértem a percenkénti vízmennyiséget

Igen, ezt már írtad, szóval egy része már megvan.

> rosszul fogalmaztam meg, hogy mi érdekelne

Dehogy fogalmaztad rosszul. Most is azt írod le, hogy arra vagy kíváncsi, hogy a
kanyarok, csövek... mennyi áramlási ellenállást képviselnek összesen. Ezt meg
csak úgy lehet megtudni, ha a szivattyú két oldalán valahogy nyomást mérsz. Ez
történhet úgy is, hogy egy-egy slagot szerelsz oda T idomba kötve, és felviszed
magasra, megméred a két slagban lévő vízszintbeli különbséget, és már meg is
vagy.

Sőt, ha túl magasra kéne vinni, lehet ez egy slag is, a közepén légdugóval,
szóval egy lefelé álló U idom, ahol az U aljában (ami itt felül van) ott a
légdugó, szóval itt nincs vízáramlás, de a két vízoszlop felső pontjai közti
különbség megvan, az a nyomáskülönbséggel arányos. (0,1bar méterenként)

> "a csőív áramlási ellenállása az áramlási sebesség, így az idomon

Ez szép meg jó, de számolni úgyis csak nagyon kb fogod tudni. Mérni meg
pontosan.

> az idézett mondat azt üzente, hogy az áramlási sebességet csökkentve
> csökkenne pl. a csőív ellenállása, így a teljesítményfelvétel is

Efelől nem volnék meggyőződve. Ezek a kubaszov szivattyúk nemegyszer olyanok,
hogy közel ugyanannyi áramot meg teljesítményt vesznek fel, ha áramlik a víz, ha
nem, ha forog a forgórész, ha nem.

> a buzgárocska viszont arra enged következtetni, hogy itt még túl nagy
> az áramlási sebesség, valamennyivel csökkenteni is kellene

Lehet, de az áramlási sebesség (térfogatáram) inkább azáltal van megszabva, hogy
mekkora teljesítményt akarsz átvinni, mekkora hőfoklépcsővel. (Előremenő mínusz
visszatérő). Ha nagyon kicsi a vízáram, akkor megtörténhet, hogy már szinte forr
az előremenő, és langyos a visszatérő, mégis fázol a szobában, akkor is esetleg,
ha marha nagy radiátorfelületek vannak. Mert már kihül a radiátorok tetején, nem
képes a felületet kihasználni.

> ha a "percenkénti 7,3liter" buzgárocskát hoz létre, akkor
> figyelgetni lehetne  a vízóra pörgését, hogy meddig bírja a
> szivattyú a kondenzátoros lassítást?

Lehetne ezt is figyelgetni, de nem érdemes vele foglalkozni.
Úgy nézz a rendszerre, hogy télen itt kW-ok mennek el fűtésre. A keringető
szivattyú teljesítménye is melegít, teljes egészében hővé alakul.
Na most, ha belegondolsz, hogy mondjuk fával fűtesz, ami x Ft/kWh, és ez legyen
4 kW, és hozzájön 5x Ft/kWh árú, szóval sokkal drágább villany rész, de ez csak
0,04kW, akkor az annyi, mintha 4,04kW-os fűtésed lenne x+0,05x=1,05x Ft/kWh
áron. Tehát 5%-os áremelés. Ha ügyes vagy, ezt leviszed 4 vagy 3%-ra. :-)

Ha viszont az egész rendszert átalakítod gravitációsra, akkor ez a többlet
kikerül a rendszerből, cserébe irdatlan átmérőjű csövekre kell cserélned a
mindent, és tán a ráadiátorokat is ki kellene cserélni, meg a kazánt leásni egy
mélyebb helyre, pincébe.

Ha viszont néhány m2 hungarocellt felrax valahova, lehet, hogy a megtakarítás
nagyobb lesz sokkal, és nuku tökölés.