[Epitesz-barkacs] funyirokes elezese

Mágus Bérprogram Demo magus.demo at dpg.hu
2010. Sze. 7., K, 07:06:16 CEST

jhidvegi  <jhidvegi at gmail.com> 2010.09.06. 23:57:43 +2h-kor írta:

> Mármint, hogy az kemény lesz, ha felhevítik?
> Neeem, abban rengeteg tapasztalatom van.
> Ha egy félkemény rézanyagot felmelegítek, és hagyom lassan lehűlni, vagy
> akár
> vízbe dobom, hogy gyorsan történjen ez meg, akkor is olyan lágy lesz, hogy
> szinte kenyérre lehet kenni.
>
> Ha hajlítás miatt újra felkeményedik, megint fel lehet melegíteni
> (sötétpiros
> közelébe), és megint olyan lágy lesz, mint előtte volt.
>
> Keményíteni hőkezeléssel nekem nem sikerült, pedig próbáltam. :-)

A réz például már egész kevés kovácsolás hatására is megkeményedik,
munkaedzett rácsszerkezetet vesz fel. Persze ettől még nem lesz kovácsolt
acél keménységű a rezünk, de  máris sokkal keményebb, mint kovácsolás nélkül,
különösen mivel az alapanyagként használt rézlapok zömét puhára vagy
félkeményre hőkezelik általában. Fontos a kovácsolás után, hogy a
hőszínezésnél ne lépjük át a megfelelő szín eléréséhez szükséges
hőmérsékleteket véletlenül, mert könnyen ismét felpuhíthatjuk a
fémszerkezetet, erre rá kell érezni.