[Epitesz-barkacs] zoomos kerdes

SZIGETI Szabolcs szigi at ik.bme.hu
2010. Sze. 8., Sze, 15:43:06 CEST

> Erős a gyanúm, hogy nem kell nekem tükörreflexes, és nem csak az ára
> miatt.

Hali!

Ha a cél a nyaralási képek készítése, és kérenyőn nézegetése, akko rvalóban
nem kell tükörreflexes (valójában cserélhető objektívos, de ez az esetek
nagy százalékában tükörreflexest jelent).

Amint ennél nagyobb igények lépnek fel, úgy mint:
-valóban jó minőségű képek (értsd: nagy méretben, torzításmentesen
kinyomtatandóak, részletnagyítások készülenk, stb.) ,
-gyorsan mozgó dolgok fotózása (ha egyszer kezedben van egy tükörreflexes,
nézd meg, hogy az mennyit gondolkodik a gomb megnyomása után az exponálásig,
és meddig a kompakt gép),
-gyors sorozatképek készítése,
-rosszul megvilágított helyeken fotózás (színház, beltéri sportesemény),
-mostoha körülmények közötti fotózás (eső, por, medvetámadás - máig sokanak
az a véleménye, hogy medve ellen legjobb fegyver a Nikon F4 + a 80-200 f2.8
zoom :-) ,
-miniatűr dolgok fotózása,
-építészeti fotózás (eltolható objektívok),
-rendszerben gondolkodás (rendes vaku(k) használata, számtalan objektív
(makrózára, portréra, tájképre, stb.),

akkor a két nagy gyártó (Canon, Nikon (bár a Minolta maradékán a Sony nagyon
igyekszik beküzdeni magát ide)) gépei közül kell választani, és sok sok
pénzt rááldozni.

Valahol egy könyvben láttam, hogy "Sportfotózás . Amiko ezt a könyvet
megvetted és ránéztél az árára, mire gondoltál:
a) drága
b) nem olcsó, de megéri a pénzét
c) olcsó

Ha az a, b, vagy c választ választotad, akkor nem neked való a sportfotózás,
mert egyátalán ránéztél az árra."

Sporteseményen simán látni, hogy sokmilliós objektívok lógnak a figura
nyakában, és mindegyiken van egy profi gépváz, mert nincs idő a
cserélgetésre. Ha 5-6x annyit költesz objektívra,mint gépvázra, akkor már
van értelme a dolognak.

Egyébként, ahogy a svájci bicska is úgy jó mindenre, hogy valójában semmi
komolyra nem jó, ez igaz a nyolcvanszoros zoomos arcfelismerős,
mosolydetektálós, "állat a kisgyerek szülinapján naplementekor"
motívumprogramos gépekre. Profi gépeken ilyen nincs, és a profinak nincs is
rá szüksége, illetve a minőségi elvárásai magasabbak. Ez persze nem zárja
ki, hogy a legtöbb ember igényének megfelel.

Zárójel: a motívumprogramokat azért szeretem, mert valójában még most is két
dolgot lehet befolyásolni a fényképezés közben a rekesznyilást és a záridőt,
valaminzezeknek vannak bizonyos mellékhatásai (mélységélesség, bemozdulás).
Ha az ember egyszer felfogja, hogy mit is jelent a fénymérés, bármilyen
helyzetben pusztán ennek a kettőnek a kombinálásával fel tudja találni magát
(OK, tegyük még hozzá a vaku használatát, de az sem nagyobb kihívás). Igaz,
ezen dolgok isemretétől a modern technika sokakat megóv, és ahogy általában
nem vagyok kíváncsi arra, hogy hogyan működik az autó, csak utazni, így van
ez a "csak" képeket készíteni akarókkal.

Szabolcs