[Epitesz-barkacs] zoomos kerdes

SZIGETI Szabolcs szigi at ik.bme.hu
2010. Sze. 8., Sze, 16:34:10 CEST

Hali!

Alapvetően igazad van, de:

A nézőke valóban fontos dolog, mostoha körülmények között (napfény, sötét)
az LCD-n nem sokat látsz.
Másrészt a tükörreflexes (affenébe, innetől SLR-t fogok írni.) egy csomó
olyan megoldást alkalmaz, amitől egy kompakt nem. Ennek persze inkább
üzleti,mint műszaki oka van.

Ilyen pl. az autofókusz. A kompaktok (és az SLR-ek élőkép nézetben)
különböző kép-kontraszt analizálással fókuszálnak. A SLR ben egy
féligáteresztő tükörrel amiko rnem exponál egy félig optikai módon működő
távmérőre esik a kép, amivel sokkal pontosabban és gyorsabban tud fókuszálni
(többek között egyértelműen el tudja dönteni, hogy merre kell tekerni a
fókuszt Kontraszt elemzésnél ez nem triviális). Ennek hatlamas jelentősége
van pl. sportfotózásnál, amikor a közeledő autót kell fotózni.
Ugyanez igaz a fénymérésre is, külön erre kialakított fénymérő megoldások
vannak, tehát nem a CCD-ről tudja a szükséges expozíciót. Pontosabb és
gyorsabb.
Pont ezek a dolgok okozzák a kompaktok késlekedését.
A tükör felcsapását nagysebességű gépekben pl. féligáteresztő mozdulatlan
tükörrel.
A CCD kiolvasása sem triviális, amikor csk nézzük a képet, akkor a CCD-ből
eleve kevesebb pixelt olvas ki, mert a kis gép nem tudná valós időben
feldolgozni a szükséges mennyiségű adatot, ráadásul a mozgókép fix
képfrekvenciája (amikor nézzük) és az exponálás változó ideje nem megy
egyszerre, tehát a kompakt is ugyanígy külön exponál, és idő kell a teljes
képmennyiség kiolvasásához. Ez egy mai kompaktnál is szemmel látható idő.
Egy profi SLR nem vár ennyit pedig van, hogy több tíz megapixeles képeket
kell 10-11 kép/sec-kel kiolvasni.

Természetsen igaz, hogy mindezt meg lehetne csinálni egy kompaktban is, csak
nem érné meg. Igazság az, hogy most megjelennek a cserélhető objektívos, de
optikai nézőke nélküli gépek is, ez sem újdonság, sok-sok éve voltak hasonló
gépek, kis méretük, de jó minőségük volt.
Az objektív mérete amúgy is behatárolja a dolgokat, kicsiben nem lehet
jóminőségű objektívot csinálni. A sportfotósoknál tehát nem vétlenül vannak
"ágyúcsövek". Ezekhez pedig olyan váz kell, amivel ki tudod használni a
lehetőségeket.

Magyarul, az SLR üzletileg elbír egy csomó megoldást, amit egy kompokakt
nem.

Szabolcs