[Epitesz-barkacs] melegedes es elettartam

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Sze. 10., P, 11:05:59 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> nekem az 1fázis miatt állandóan van nullavezetőm, és
> " miközben a THD a főelosztóban mérve megfelelőnek bizonyul
> előfordulhat, hogy a nem megfelelő helyi adottságok miatt egy -egy
> hálózatrészen már ennél kisebb felharmonikus tartalom is bajt okoz:"
>
> ( ""teljes harmonikus torzítás = THD" ) és én meg a fürt közepe után
> meg a vége felé az én nyomoronc nullavezetőmön akár emiatt is lehet
> 6V feszültségesésem 2V helyett, és a másik eltűnt 4Voltom
> egy közeli, de másik fázison levő THD-je is okozhatja

Hát ezt elnézted. A felharmonikusoknak nincs feszcsökkentő hatásuk, nem tudsz
felharmonikusokból teljesítményt csiholni. A más által okozott felharmonikusnak
és a fesz alapharmonikusa szorzatának az integrálja nulla. A felharmonikus csak
a drótot melegíti.

Normál lakossági hálózaton ez a felharmonikus áram elenyészik a fogyasztók által
produkált többi áramhoz képest, szóval az teljesen valószínűtlen, hogy egy
lakossági hálózaton a nulla túl legyen ezzel terhelve. Sőt, az a valószínű, hogy
jóval kisebb áram folyik rajta, mint bármelyik fázison.

>    A harmonikus áramok jelenléte azonban más problémát is okoz: a
> hálózat vezetékein a harmonikus áramok harmonikus feszültségesést
> okoznak. Ez pedig azt jelenti, hogy visszahatnak a hálózatra, s
> azokon a hálózatrészeken is okozhatnak problémát, amelyek önmagukban
> nem termelnek felharmonikusokat. A hálózaton tehát egyaránt
> megjelennek az idegen fogyasztók és a saját berendezéseink által
> termelt felharmonikusok.

Ez így van, de ennek a jelentősége a fogyasztók zöménél nulla. Pl egy flex
abszolút nem foglalkozik vele. Egy aszinkron motorban alig mérhető
többletmelegedést okoz. A fesz torzulása (a színusz csúcsának a levágása) az
egyenirányítóval kezdődő fogyasztók szempontjából kifejezetten jó. (Ha
kiszednénk pl a számítógépből a zavarszűrő kondikat, akkor a négyszögfesszel
való táplálás lenne a legjobb.)

> Ez a magyarázata, hogy a szabvány viszonylag
> szűkös mozgásteret enged: a teljes harmonikus torzítás (feszültségre
> értelmezve) nem haladhatja meg a 8%-ot. (Vigyázat: miközben a THD a
> főelosztóban mérve megfelelőnek bizonyul előfordulhat, hogy a nem
> megfelelő helyi adottságok miatt egy -egy hálózatrészen már ennél
> kisebb felharmonikus tartalom is bajt okoz: az alapharmonikusra
> méretezett vezetékek erősen túlmelegedhetnek, akár tüzet is
> okozhatnak, a fázisjavító berendezés kondenzátorai szintén
> túlmelegedhetnek és kellemetlen hálózati rezonanciát okozhatnak.)

Azért ezt, aki leírta, olyan ördögöt fest a falra, ami alig-alig létezik.
A fázisjavító kondikat leginkább cégek alkalmazzák a saját szaraik által termelt
felharmonikusok, de leginkább cosfi-csökkenés kivédésére. Ezzel nem kell az
áramszolgáltatónak foglalkoznia. Amit a lakosság termel, az meg sosem fog tüzet
okozni.