[Epitesz-barkacs] feszmero hitele?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Sze. 10., P, 13:43:46 CEST

szepygab at gmail.com wrote:

> Az ürge elmesélte, hogy az egészet a kémiai normálelemre vezetik
> vissza, mivel annak a feszültsége hitelesnek tekinthető.

Hát ha a fizikai alapok tiszták, és értik, akkor okés.

> Amikor azt is kifejtette, hogy épp nemrég kaptak egy / digites
> multimétert (80-as évek!!!) és most épp azon törik a fejüket, hogy
> azt miképp hitelesíthetnék, akkor rájöttem, hogy nem az az én
> munkahelyem :-)

Persze, meg tudom érteni.
Van az elektro listán egy srác, aki az OMH-ban dolgozik, azért az nem egy szar
terület annak, aki szeret a fizikai alapokkal is foglalkozni.

Én pl olyasmikkel is szeretek foglalkozni, amivel 1millió emberből ha egy, az
már lehet, hogy sok. Minap pl észrevettem, hogy az űrliften jár az agyam jó
sokat, ami végül arra késztetett, hogy kiszámítsam, mekkora erő ébredne egy
olyan kötélben 36ezer km magasan, ami onnan a földig lenne lelógatva, és 1
kiló/méter lenne a súlya. És hogy ezt - az olvasottaknak megfelelően - tényleg
csak a nanocsövekből készült kötél (heveder) bírná-e.
Hát az jött ki, hogy tényleg.

De ettől nem teltem el, mert most azon agyalok, hogy milyen módon kéne a heveder
keresztmetszetének változnia a magasság függvényében ahhoz, hogy a lehető
legkisebb szilárdságú anyag is megfeleljen. Nem volt időm rámoccanni, elsőre a
lineárisan növekvő keresztmetszetet (ro=A+B*r, ahol r a sugár, azaz itt
magasságnak is felfogható) fogom kipróbálni, mert hogy az alapösszefüggéseket
sikerült felírni.

De ezzel se lesz vége, mert a következő meg az lesz, hogy ha ezen egy m tömegű
objektum közlekedik v sebességgel, ez mekkora oldalirányú erőt okoz. :)

Amúgy az elképzelések elég vadak, mármint nem az enyémek. Van olyan űrlift
elképzelés is, amiben van 3 oszlop, amik héliummal töltött csövek, és ezekkel
állítólag többtíz km magas építményt is létre lehetne hozni.