[Epitesz-barkacs] A tudás megszerzése (Re: vaku a digi fenykepezogepen?)

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Sze. 13., H, 19:59:32 CEST

SZIGETI Szabolcs wrote:

> Igen, ez, szeretjük vagy sem, így van. Kétségkívül a szrencse is
> beleszól, hogy sikerült többször is hosszú időt angol nyelvterületen
> élni,

Ez biztos jó dolog, én el se tudom képzelni, milyen az, amikor egyszercsak
"megjön az értelem"
Valamennyit próbáltak nekem is tanítani angolt, aztán voltam - igaz, csak 1
napig - angliában, de soha semmire nem tudtam használni, amit tanultam, és a
tv-ből sem meg a mások szövegeiből sem értettem semmit. Baromi szar érzés ám! A
szavak ismerete szart sem ér, tudom, hogy egy időben tudtam vagy 2ezer szót
(mármint szótárból oda-vissza), de egyetlen mondatra se futotta. A vizsga is
csak kegyelemből lett 3-as, mert látta a ménkű igyekezetemet a tanerő. Amúgy
szíve szerint inkább megbuktatott volna, és joggal. (A többieknél vagy 3-4-szer
annyi időt töltöttem ezzel, annyira akartam, és tök fordítva sült el, 3-4-szer
kevesebbet tudtam, mint a többiek. Ez is marha szar érzés, az ember szellemi
fogyatékosnak érzi magát.)

> Egyébként (csak azért merem mondani, mert nekem sem 2-essel kezdődik a
> születési évem) a mai nemzedék sokkal jobb helyzetben van, bár még
> mindig nagyon le vagyunk maradva EU fejlettebb részéről, de azért
> sokkal többen beszélnek már idegen nyelveket. És ráadásul érdekes
> módon ezt filmekből, számítógépes játékokból, netről elég jól
> fejlesztik.

Ha van hozzá valami számomra érthetetlen érzék. Azon döbbenek meg, hogy vannak
most ezek a mega meg xfaktor sztárok, és igen fiatalok meg szinte gyerekek tök
jól képesek angol szövegeket megtanulni. Csak lesek, hogy ez meg hogyafa...ba
lehet? Tutira nem kétnyelvűek, mert egy riportból ki is derült, hogy
valamelyikük kicsivel korábban még semmit nem tudott.

> akkor hirtelen jó szórakozás lesz a nyalvtanulás. Persze ehhez jó

Szeritnem valamiféle sikerélmény is kellene hozzá, nemde?

> Nekem egyik kedvenc angol feladatom az volt (külföldön), hogy
> megkaptunk a Times vezércikkét, és azt mondták, hogy van 30
> másodpercünk, utánna foglaljuk össze, hogy miről szól. Na, ez tanít
> arra, hogy használd a nyelvet! Azóta is akko rszoktam csak megnézni
> egy szót a szótárban, ha már harmadszor talákozom vele, akko rbiztos
> érdemes megjegyezni.

Komolyan? Értetted a szöveget úgy, hogy nem tudtad minden szó értelmét?
Egyszer egy kanadai ismerős feleségével próbáltam úgy levelezni, hogy megkértem,
egyszerű mondatokat írjon nekem, hátha... Rögtön az elején beletört a bicsak, de
nem simán ketté, hanem ripityára. Jöttek azok az egyszerű mondatok, és
abszalajtedenem sikerült felfogni, mi a lóf..t is akart írni. Kiszótároztam az
utolsó morzsáig, de úgy se állt össze a kép. A levél értelmét se fogtam fel, meg
egy-egy mondatot se sikerült kihámozni. Na aztán lehet, hogy megszivatott a
csaj, de nem olyan fajta.

Ehhez kellhet valami intuíció - mondta a férje. Az apja, aki nálam lényegesen
idősebb, állítólag semmit nem tanult, de amikor rövid időre kivitték magukhoz,
elég hamar ráérzett a dologra, és tudott valamit kommunikálni az unkokákkal, meg
hát a fiával, menyével...

Annyi ilyesmi van, ami után az ember így nyuggerhatáron már teljesen elveszti a
reményt is, hogy valaha is... Legalább olvasni meg tudnék valahol tanulni, de
ilyen tanfolyás végképp nincs. A beszéd olyan elképesztően összefolyik, hogy
akármilyen példákat, próbatananyagokat, élőbeszédet hallok, egy kubaszov morzsa
nem jön át. Valami el van odabenn a kobakomban kefélve, hogy ba...ájbaajevhova.
:-)

Mérgelődés és panasznap vége, abbahagyom a siránkozást. Azzal vígasztalom magam,
hogy legalább magyarul tudok. Mert lehet, hogy ez is kész csoda ezek után.