[Epitesz-barkacs] A tudás megszerzése (Re: vaku a digi fenykepezogepen?)

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Sze. 14., K, 22:02:10 CEST

k_tibor wrote:
> Valahol azt olvastam, hogy egy gyerek agya csak néhány (nem tudom
> pontosan) éves koráig alkalmas az anyanyelve megtanulására. Ha
> valamiért nem tanul meg beszélni, később már nem lehet megtanítani.
> Ha az a módszer nem alkalmas idősebb korban, akkor a második nyelv
> esetében miért működne?

Ennek nem tudom a részleteit, de számos esetben derült ki, hogy működik. Aztán
lehet, hogy mégis van eltérés. Magában a módszerben is, mert a gyereknek nem
lehet "lefordítani", hogy most mit mondtak, ő nulláról tanulja a nyelvet.

Nagyon komoly tanulmányokat folytatott hosszú időn keresztül a módszer egyik
atyja, Makara György, könyvet is írt róla.

Azt viszont máshol hallottam, de lehet, hogy rosszul tudom, hogy az anyanyelv és
a tanult nyelvek az agynak nem "ugyanabban a részében vannak". Ilyesmit úgy
szoktak megtudni orvosok, kutatók, hogy mindig vannak fura agysérültek, és ha
sikerül valakinek olyan agysérülést elszenvednie, hogy nullára leamortizálódik
egy általa korábban jól használható idegen nyelv, de az anyanyelve sértetlenül
használható marad, akkor joggal el lehet filózni a dolgon. Főleg, ha elő se jön.

(Aztán azok a már számomra kevésbé hiteles dolgok nehezebben magyarázhatóak,
hogy ha valaki egyáltalán nem tudott egy idegen nyelvet, főleg netán valami holt
vagy igen egzotikus nyelvet, nem is talákozott ilyennek sosem, és pl kómából
felébredve elkezd kommunikálni tudni egy ilyen nyelven, ez már több, mint
rejtély. Nem is nagyon hiszek benne, konkrét esettel meg nem találkoztam.)