[Epitesz-barkacs] merre vezessem

Pataki István pataki.istvan at freemail.hu
2011. Aug. 2., K, 02:42:27 CEST

Sziasztok!

Mindenkinek köszönöm a hozzászólását!

Sajnos ajtók vannak közben, és állati rombolással lehetne csak
alámerülni. Egyébként is a lambéria alulról fölfelé van rakva, így
teljesen le kellene szedni, bármit is kellene alul csinálni. Fölül
viszont, a hagyományos fűtéscsövek miatt van egy kb. 15cm-es kiugró
takarás, ami a mennyezettől majdnem az ajtó tokokig ér le. Én már
kihasználtam a teret a villanyvezetékek újrahúzásához, ott megy a
kábeltv, a telefon, a net. Ezért is aggódom a víz miatt.

Először rézcsőre gondoltam, gyakorlatom ugyan inkább elektronika
forrasztásában van, de van PB palackos apparátom és kb. 20-30
keményforrasztást csináltam már, igaz, egyik sem 10bar-os víznyomásra
van használva.

Javító/kiváltó szerelést csináltam ötrétegűvel, fittingnek a
villáskulccsal rászoríthatót használtam. Kalibert nem vettem, mert nem
tetszett, hogy sokezer forintért árulnak egy primitív(nek látszó)
fémdarabot. Szerencsére a Mü3-as PVC csövekhez használatos Alu csőtágító
éppen megfelel a csővég lesimítására, csak szépen kell vágni a végét -
arra meg van ollóm.

Azért vigyázni kell a fittinggel, mert a belső szereléseimből ugyan egy
sem hibásodott meg, de az aknában egy átkötés néhány hónap után kihasadt
a megszorításnál. Nem tudom, érte-e külső behatás (ráléptek/megrúgták),
vagy nem volt jó az íve és én feszítettem túl szerelésnél, de órák alatt
sok köbméter víz folyt az aknába - nem mellesleg még tél végén, és
combig érő víz alatt kellett elzárni a főcsapot.

Most leginkább az ötrétegűre hajlok, ha kötés nélkül vezetem végig,
akkor talán megfelelő biztonságú lesz. Sajnos láttam már az áruházban
kitett tekercseken csúnya külső sérülést, nagyon végig kell nézni,
vásárláskor mit vesz az ember.

A sarkokban lesz csak kis gond, mert elég kis ívre kell hajlítani, és
csak rugóm van, azt végig kell tuszkolni a hajlítás helyéig. Cserében
nagyon szép íveket lehet csinálni.

Mivel alapból 7-8 bar körül van a bejövő víznyomás és 32-es cső jön az
aknától, megoldható a vízvételi helyek egymásra hatásának csökkentése. A
fürdőszobát egy nyomáscsökkentőn keresztül stabil 3bar-ral táplálom, így
WC shell csap vagy a kerti öntözés is alig észrevehető nyomás (és
hőmérséklet!) változást okoz. Igazából érdemes lenne több ilyen
nyomáscsökkentett kört kialakítani, csak elég húzós a jóminőségű
nyomáscsökkentő. Cserében az egymásrahatás csökkenése mellett szerintem
megnő a csapok élettartama, a ritkább szivárgás miatt csökken a
vízkövesedés is (legalábbis remélem).

Üdv
pi