[Epitesz-barkacs] ventinel hofoktol is fugg az amper ?

Auth Gábor auth.gabor at javaforum.hu
2011. Dec. 11., V, 12:25:04 CET

Hi,

2011. december 11. 12:03:15 dátummal cst az alábbiakat írta:
> ha felakad a ventillátorom lapátja, és  a motor megáll, akkor zárlati
> áram folyik, ami sokszorosa az üzemi áramnak

  Ez egy elég nagy tévedés. A tekercseken mindig ugyanakkora áram folyik...
csak van, amikor hővé és mozgási energiává alakul és van amikor csak hővé tud
alakulni.

  Az egyfázisú aszinkron motoroknál - ha a névleges terhelést 100 százaléknak
tekintjük, akkor az üresjárat áramfelvétele 90%, a félterhelés 95% a
megszorult állapot pedig 150-200 százalék. A különbség az, hogy a befektetett
energiának hány százaléka lesz hő... megszorult állapotban ez 100 százalék,
mivel nagyjából a slippel arányos a keletkező hő.

> az én ventim EU ukrán kijev-ben gyártott noname
> ismeretlen áramra is érzékeny hőbiztijének
> életben kellene maradnia, akkor egy - két égő
> már elszállhat akár 1A alatt, és az ismeretlen áramú
> vélhetően életben marad

  Értsd már meg, hogy a hőbiztosíték ebben az esetben nem a megemelkedett
áramra fog elszállni, mert megszorult motornál nem növekszik meg az áram
annyira, hogy a biztosíték elszálljon. A hőbiztosíték azért szakad meg, mert a
motorban a hőfok jelentősen megemelkedett. Gondold el, hogy egy 50 Wattos páka
mekkora hőt tud termelni, és gondold hozzá, hogy 0,25A névleges árammal 230V
mellett mekkora nyomaték és mennyi hő keletkezik a motorban. Megszorult
állapotban annyi történik, hogy a felvett áram felmegy 0,35-0,5A környékére,
mozogni nem tud, vagyis 80-100W hő keletkezik a motorban. Pillanatok alatt
felmegy a hőmérséklet 150-200 fok fölé és megolvad a hőbiztosíték. Egyébként
ha a hőbiztosíték megolvad, akkor már jelentősen károsodott a motor, nem
tudnád egy biztosíték cserével megjavítani, annyi történne, hogy a szakavatott
mekkmesterek kicserélnék egy darab drótra és boldogan használnák a következő
lakástűzig.

> tehát nem az a bajom, hogy tűz ellen véd a hőbizti, hanem az,
> hogy ki vagyok szolgáltatva egy szar 100Ft-os alkatrész
> cserélhetetlenségének, és emiatt túlbiztosítanom kell,
> hogy a vélhetően 2A-es bizti helyett már akár 1A mellett
> is leálljon

  Megmérted a megszorult állapotban való áramfelvételt? Csodálkoznék, ha több
lenne, mint 400-500mA, ha a névleges áramfelvétel 250mA.
--
http://www.javaforum.hu -=- http://www.enaplo.hu
Auth Gábor -=- http://www.javaforum.hu/web/10/authgabor