[Epitesz-barkacs] CO2 okossag a hirekben

Varga Tibor vti61 at freemail.hu
2011. Jan. 5., Sze, 07:51:52 CET

Sziasztok! Valamikor borászkodtam, amíg sógorom át nem vette a pincészetet tőlem.Azóta csak besegítek. Nekem nem tellett rozsdamentes acéltartályra.Az erjesztés a fehérbor esetén a pincében hordóban történt.Vörösbor esetén pedig kicsempézett betonkádban.Mindkét bor esetén nagyon is oda kell figyelni az erjedés során,ha minőséget akar valaki. Persze sikerülhet véletlenül is nagyon jó bortcsinálni, ha betartunk néhány alap dolgot. Nekem is így véletlenülsikerültek a legjobb boraim.Persze az elsődleges a minőségi szőlő.Aztán jön a szüret. Az akkori hőfok, az edények.Elkezd-e erjedni a zúzás előtt?Aztán a nem kívánatos éleszőgombák eltávollítása és a fajélesztővel történő beoltás.Ha valamilyen vad élesztő kerül túlsúlyba, akkor nem forr ki az összes cukor és alacsony maradhat az alkohol fok.Hadd ne folytassam! A vörösborok nagy részét és a fehérborok kicsi részét fahordóban érlelik.A pincében sokféle penészgomba lehet.Ha nem a kívánatos gomba telepszik meg, akkor az megtámadja a hordót éstönkreteheti. Nem beszélve arról, hogy a pince levegőjének szaga idővel átjut ahordón és bejuthat a borba.A hordó kezelésével kapcsolatban is többféle módszer van és mindenki esküszik a sajátjára.Én mindig gondolkodtam, hogy mit csinálok, mi történhet és mit szeretnék.Így sikerült olyan módszert is kitalálni, amit senkinek nem mondtam el, mégis találkoztamvele később. Vagyis nem én találtam fel a spanyolviaszt.  :-) Természetesen acél és megfelelő minőségű műanyag tartályok esetén csak a pince hőmérsékleteami bejut a tartályba. Pont ezek a pincék szárazak. Vagyis nem igazán láttam bennepenészt.A fahordó a bort beissza és anyagán keresztül párologtatja is.Ez is növeli a páratartalmat a pincében.Ha nagyon száraz környezetben van a hordó, akkor annyira összeszáradhat, hogy el is engedi atartalmát. Jártam úgy, hogy szinültig teletöltött hordó a napsütésben összeszáradt és elkezdett szivárogni. Ha sok a penész és az a fajta ami kívánatos, az segíti a pince páratartalmát stabilizálni.Ezen kívül nem engedi a káros penészfajták betelepedését. Az úszófedeles tartály jó megoldás bizonyos esetekben, de annak is vannak hátrányai.A fedél felett a tartály fala penészedik. Amikor bort veszünk ki a tartályból, akkor a tömítő gyűrűből le kellengedni a nyomást. Ekkor rés keletkezik a fedél és a tartály fala között.Na ezen a résen belepotyoghat a borba a tartály oldaláról a penész és az is ami a tartályba fentről,a pince "plafonjáról" a tartályba potyog.Belenyúlni, valamilyen módon kiszedni meg szinte lehetetlen, mert ezek a tartályok minimum 1,5méter magasak. A bor meg lehet, hogy 1 m-rel lejjebb van a tetejénél.De 2 m magas tartálynál lehet, hogy hónapokig csak 30 cm-nyi bor van az alján. A lényeg, hogy sokkal egyszerűbb eldönteni egy borról, hogy izlik-e, mint előállítani azt.:-) Józsi!Ha 1 másodperc alatt 4,6 litert tudsz átfújni egy csövön, akkor gratulálok a vitálkapacitásodhoz!Én képtelen lennék erre. Üdv. Tibi