[Epitesz-barkacs] szobatermoszt??t

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Jan. 28., P, 11:24:28 CET

Varga Tibor wrote:

> Józsi!Egy holtidős PI szabályzónak gond
> nélkül kell teljesíteni azt, amit a kísérletedbentapasztaltál. Egy
> hőmérséklet szabályzó esetében meg rendes holtidők vannaka lakás
> esetében is.

Itt másról van szó. Nagy terek, nagy tömegek esetén azért nincs probléma, mert
pl van egy halom radiátor, amit felfűt a rendszer, az meg a szobát falakkal,
bútorokkal, és ha kikapcsol a fűtés, a radiátorban tárolt hő jelentéktelen, nem
lesz a szoba ettől 10 fokkal magasabb, max féllel.

Akkor már problémás lenne az összes ilyen szobatermosztát (kivéve az
intelligensebbeket), ha valaki felrakna egy 10 tonnás, de ugyanolyan kis hőleadó
felületű radiátort. Az a 10 tonna felmelegedne mondjuk 60-70 fokra, jó sok idő
alatt, akkor szépen fűtene...nem kell ecsetelnem ugye?

Pl egy kevergetett víztömeget (párszáz litert) sima egypont szabályozással is
kiválóan lehet hőfokszabályozni, esetleg ha ritkább ki-bekapcsolgatást akar
valaki, akkor 2pont, amik közel vannak egymáshoz. Pl egy bojler is lehet ez. A
fűtőtest pár deka, a víz meg a vas 100-200 kiló vagy még több.

Szóval aszondom, hogy az én kísérletem az sokkal vacakabb viszonyokat teremtett,
mint amit a gyakorlat szokott.
PI szabályozókban otthon vagyok, és igen könnyen áll elő iszonyat lengés. Főleg,
ha két szabályozó van egymás alá rendelve. Nálam alapvetően fesszabályozónak
alárendelt áramszabályozó van. Ha a kimeneten nagy fojtó meg elkó van, már elég
gázos a dolog üresjárásban. De ha ráadásul (mert ilyen is volt) LCLC van, tehát
két fojtó, két kondi, a feladat igen kellemetlenné válik. És ezek még mindig nem
holtidők!

Holtidő az lenne pl, hogy a hőmérsékleti jel nem akkor jelenik meg, amikor a
mért cucc hőfoka annyivá válik, hanem sokkal később, ahol a "sokkal"
összemérhető kell legyen a rendszer időivel. Tehát egy szobánál pár perc az
bakfity. Olyanra gondolok, hogy ha pl a hőérzékelő egy több kilós vasdarabba
lenne beleszerkesztve, ami igen lassan hajlandó felmelegedni vagy lehűlni. Hát
ezt egy PI-vel elrendezni meglepődnék, ha egyszerű lenne. De ezek a tanuló
vackok ezt is tudják valahogy.