[Epitesz-barkacs] szobatermoszt??t

Varga Tibor vti61 at freemail.hu
2011. Jan. 28., P, 14:06:32 CET

Sziasztok! Józsi! Már nem emlékszem, hogy írtad-e a páka tömegét és a páka tömegét.Mert ha a páka nagy tömegű, pontosítok hasonló tömegű volt, mint a hűtőborda, akkoraz elkerülte a figyelmem és tényleg nagyon vacak viszont teremtettél a szabályzó számára. Viszont az említett Honeywell termosztátok úgy működnek, hogy ki-be kapcsolgatnak.Beállítható, hogy óránként, ha jól emlékszem 6 vagy 12 érték.Ebből arra következtetek, hogy amikor kicsi a szabályozási kör hibajele, akkor isbekapcsol, de csak rövid időre. Így tudom elképzelni, hogy az általad végzett kísérletnélis sikerült olyan kitöltési tényezőt találnia a hőmérséklet szabályzónak, amibiztosította, hogy ne lengjen be. A holtidővel kapcsolatban nincs teljesen igazad.Igaz én is tévedtem, mert nem a szabályozni kívánt pont szempontjából, hanem ahőmérséklet szabályzó szempontjából néztem. A Te kísérletednél is van holtidő. Az az idő, ami alatt az érzékelő reagál a hőmérsékletre.Igaz ez elhanyagolható a többi időállandóhoz képest.Ahogy az is elhanyagolható, hogy amikor megfogom a termosztátot ott, aholbelül az érzékelő van, eltelik 2-3 perc mire reagál a kijelzés és utána fog kapcsolni abenne lévő relé.Ahogy írtad, is, hogy összemérhetőnek kell lenniük! Jó így elbeszélgetni, mert feleleveníti a több évtizedes, nem használt, elfelejtett tudásom,ha elbeszélgetünk róla.A fentit sem azért írtam, hogy kötözködjek, hanem csak az elméleti precizitás miatt.Ilyenkor jut eszembe olyasmi, amit már nem tudom melyik tanárom mondott, hogyazért is mérnök a mérnök, hogy el tudja dönteni, hogy mit szabad elhanyagolni és mit nem. Üdv. Tibi