[Epitesz-barkacs] !

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2012. Feb. 1., Sze, 11:07:15 CET

Balázs Bámer wrote:

> Ha már vízzel akarod kiszedni a hőt, nem egyszerűbb egy irdatlan
> hőszigetelt puffertartály, amit nagyteljesítményű kazánnal fűtesz fel
> pár naponta? A tömegkályhában szerintem az a poén, hogy nem  kell bele
> víz, egy egyszerű szerkezettel pusztán sugárzással megoldja a fűtést,
> ráadásul külön fűtőtestek nélkül.

Ha lehet olyan kazánt csinálni, ami a tömegkályhához hasonlóan el tudja égetni a
fagáz minden összetevőjét is, akkor szerintem is ez a jobb megoldás, bár nem
olyan frankó, hogy rá lehessen ülni meleg részekre, meg még van pár ilyen
közérzeti, esztétikai dolog benne.

Az az elképzelés, miszerint azért takarékosabb, mert sugárzással melegít, ezért
alacsonyabb léghőmérsékletnél nyújtja ugyanazt a hőérzetet, szerintem hamis.
Inkább kellemetlenséget jelent, hogy ha közelebb vagyok, melegem van, ha
távolabb, fázom, ha elém áll valaki, akkor az imént jó volt, most meg fázom, az
egyik oldalam melegszik, a másik fázik..., szóval ezek elég kellemetlen
jelenségek.

A hőszigetelésnél van az a hatás, hogy ha teljesen körbe a falak tudnak
melegebbek lenni, eléri a fal a léghőfokot, akkor kell alacsonyabb
léghőmérséklet ugyanahhoz a hőérzethez. Ez viszont már valódi, és nem függ ilyen
apró részletektől.

A szememben ezen a ponton bukik meg minden ilyen szuper kezdeményezés, mint a
tömegkályha. Tehát, ha nem a fűtés oldaláról közelítünk, hanem a
hőszigeteléséről, akkor szinte fűtés nélkül lesz meleg, olyan, amilyet akarunk.
Csak ez kevésbé lesz népi módi, mert kell a komplikált szellőzőrendszer, meg
hűteni is kellhet, igaz, csak picit, ahogy fűteni is csak picit. Meg az ilyen
házba bele kéne tervezni egy rosszabbul hőszigetelt szobafélét, ahol
létrehozható egy cserépkályha, kandalló, tömegkályhácska adta feeling. :-)