[Epitesz-barkacs] !

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2012. Feb. 1., Sze, 12:19:55 CET

vajk fekete wrote:
> a 2 tonna vized egy mondjuk 1x1x2m tartaly. aminek a kulso felulete
> akar 90 fokos is lehet.

Lehetne, de nyilvánvalóan hőszigetelni kell. Kérdés, mi a cél vele. Ha napi
hőtárolás, akkor úgy kell szigetelni, hogy azon keresztül juthat ki hő, de ne
sok jusson ki, és ne legyen pl 30 foknál melegebb sehol.

30 fokhoz, ha a levegő 22 fok, kb 80W/m2 hőáramsűrűséget jelent. 90 fokról 30
fokra ezt egy 2 centis hungarocell tudja.

Na de én nem ilyen kicsit szigetelném, hanem jobban, szóval a tartály felülete
jószerivel hideg lenne.

> a hasonlo meretu kalyha felulete soha nem lesz 90 fokos, de tan meg
> 60 sem.

Akkor viszont az nem fogja tudni tárolni azt a hőmennyiséget, ami itt szóba
került, csak jóval nagyobb kályha. Persze, ha elfér, meg a feeling..., de ezt
most ugye kihagyjuk.

> nem a lakoterbe megy a veszteseg esetre gondoltam, hanem a tiszta
> elkulonitett kazan/puffer sajat hoszigetelessel esetre. pl pinceben.

Persze, ez is járható út, de inkább lakótérbe szokták rakni, ha jól sejtem, és a
tartály nem csak napi hőt tud tárolni. Mintha láttam volna képet olyanról, hogy
csigalépcső a hengeres tartály körül.

> ha a kazan kulso feluleterol viszem el folyamatosan a hot a lakas
> futesere, mondjuk 3kW-al, 35/25 fokos vizzel, akkor a felulete
> folyamatosan jo huvos lesz, jo nagyon kicsi lesz a veszteseg.

Ez szinte megvalósíthatatlan. Ugyanis ahhoz, hogy 3kW-ot adj le egy olyan
felületen, aminek 35 fok a hőmérséklete, és - mondom ugyanazt - 22 fok a
léghőfok, az 13 fok diffi, ez meg 130W/m2 függőleges felület esetén.
3kW / 0,13kW/m2 = 23 m2, marha nagy.

Különben a tömegkályha is hasonló adatokat produkál, szóval ahhoz, hogy a
tömegkályha befűtse a kérót, leadjon teszemazt 5-6 kW-ot is, de a felülete sehol
ne legyen 60 foknál melegebb, jó bazi nagy felülete kell legyen. 60-22 fok, az
38 fok különbség, ahhoz kb 380W/m2 tartozik. De ugye nem mindenütt ilyen forró,
szóval valami svindli van a dologban. Pl az, hogy a tűztér táján olyan forró,
hogy az tud erősen sugározni, vagy nem mondják meg sehol, hogy a fél ház a
tömegkályhából áll, úgy jön össze a ménkű nagy felület.

Nekünk gyerekkoromban volt cserépkályhánk. Az jó meleget adott, de a felülete
megvolt kb 8-9 m2, és bizony nem lehetett bárhol megfogni, nekidőlni.

> vizpufferrel nem tudok olyat csinalni csak macerasan, hogy duplafalu
> tartaly, es a ket fal kozott veszem ki a hot, hogy a kulso felulete
> folyamatosan hideg legyen. hmm. tulkepp padlofutescsovet tudok
> ratekerni arra is.

Ha csövezni kell, akkor nem is kell, direktben a szigetelt tartály vizét kell
elvezetgetni.

De mondom, ez nem ugyanaz a feeling, mint a tömegkályha, cserépkályha, kandalló.
Én messzemenően megértem, ha valaki egy ilyen komfortérzetre vágyik, és ezért
valamelyiket ezek közül megcsinálja, és hallani sem akar puffertartályról. Sőt,
olyat is el tudok képzelni, hogy valakinek megoldott a pl gázfűtés, rendesen
megcsinálva az egész házra, de mégis akar valami ilyesmit telepíteni a hangulat
kedvéért. Meg hát inységes időkre, amikor bármiért nincs gáz. Olyan is van itt
az utcában, nekem mesélte az öregasszony, hogy minden helyiség el van szigetelve
egymástól, és mind külön is befűthető. Nem tudom, mitől félt, háborútól asszem.
Már megöregedett biztos nagyon, és nem kellett használnia ezt a módit. Sőt,
valszeg úgy fog meghalni, hogy sohasem használta ki. Persze ez a jobb eset.