[Epitesz-barkacs] Kad epites hazilag

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2012. Júl. 24., K, 23:49:23 CEST

Erdos Zoltan wrote:
> nos nem.  a medence aljara sullyesztett negysozg keresztmetszetu
> visszaaramoltato csovek elvalasztjak az aramlast..  mas modon nem
> ildomos, mert ha valaki szepen tempozik, aztan letszi a labat, az eros
> ellenaram ledontene a labarol.. de legalabbis meginogna...
> a folyamat egyenkent aranylag kis teljesitmennyel azert nem jatszik,
> mert az uszo erzekelesenek megfeleloen kell tudni szabalyozni az
> aramlast.. es ha az hirtelen beletempoz, akkor a szivattyu nem tud
> utanamenni...  ezert is kell a meret is, hogy legyen tartaleka a
> rendszernek..
> [...]

Hát ezt én is sejtettem. De az egyszerűség kedvéért én mégis inkább
nagyátmérőjű, készen kapható csövekkel operálnék visszaáramoltatásilag. Ezekben
relatíve kis ellenállással tud a víz áramolni akár több méter/s sebességgel, ami
aztán a mondjuk 1 méter mély medencénél már csak a kellő sebességet fogja
jelenteni.

Nagy jelentősége nincs az egésznek, mert se nem akarja senki megépíteni
(tudtommal) közülünk, venni meg pláne nem akarunk. Belemélyedve biztos
kiderülne, mekkora teljesítmények kellenek pl az állandósult állapot
fenntartásához egy mondjuk 1m/s max sebességnél, de lehet, hogy a fele is bőven
elég. Ez kb 1...2m3/s. A csőben meg nem lenne probléma 5-10m/s áramlási sebesség
sem, vagyis 0,2-0,4 m2 visszaáramlási keresztmetszetet kéne biztosítani valami
kész csövekből, amikben pl a lefelé áramló, szívó részen lehetne nyomó propeller
függőleges tengellyel csövenként.

Nem baj, ha nem tud nagyon gyorsulni, lassítani nagyon gyorsan is lehet nagy
elzáró lamellákkal vagy zsalukkal. Legföljebb a végén kilöttyen a víz, ha nem
gondoskodnak ez elleni védelemről. :)