[Epitesz-barkacs] Kad epites hazilag

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2012. Júl. 25., Sze, 00:22:36 CEST

Találtam adatokat:

http://www.mue.hu/files/Csovezetek%20ellenallasok.ppt

kb 300mm-es vascsőben, ha 1m/s a víz áramlási sebessége, akkor 24,5 Pa/m a cső
ellenállása (nyomásesés).

Valamint, hogy az átmérő ötödik hatványával fordítottan arányos ez az adat.

Ha 10 méter ilyen 30 centi körüli csövet veszek ezzel az 1m/s áramlással, akkor
az 245pA nyomás, 0,071 m3/s térfogatáram, a kettő szorzata a teljesítmény, ez
17,4W mindössze. De ez ugye csak 0,071 m3/s, ide meg kb 2 m3/s kellene.

Ha a cső dupla átmérőjű, akkor 4-szeres keresztmetszet, azaz térfogatáram miatt
4*17,4/2^5=2,16W kell az áramoltatáshoz. :-)
Ha jól látom, az áramlási sebesség négyzetesen hat. 4 ilyen cső férne el
legalább. Ez 1,1m2 keresztmetszetű, tehát 2m/s sebesség elég is lenne. Ez 4-es
szorzó, meg a 4 cső miatt újabb 4-es, tehát
2,16*4*4=35W kellene a cső surlódás legyőzéséhez.

Ha csak 2 cső lenne, akkor dupla sebesség, összesen valami 70W kellene.
Persze az állandósult állapotban, és szabad ki- és beömlésnél.

És ha a fenti linken lévő adatok igazak, meg én jól értelmeztem.

Szóval egyáltalán nem tűnik horribilis teljesítményigényűnek egy ilyen móka. Max
akkor, ha hamar kell gyorsítani. Na de még 4m/s sebességre való felgyorsítás is
biztos kijön pár kW-ból elég gyorsan, ha az autók gyorsítására gondolok.