[Epitesz-barkacs] Kad epites hazilag

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2012. Júl. 25., Sze, 06:28:40 CEST


Erdos Zoltan wrote:
> ebben nincs szamitasba veve az aramlasi irany valtozasa, valamint a
> szerelvenyek okozta turbulencia.. marpedig ez utobbi bele tud
> jatszani.

A szerelvények alatt jószerivel csak a könyököket kell érteni.
A dolog lényege, hogy nagy átmérőknél és víznél (meg levegőnél is) már csak a 
felület környékén lép fel az ellenállást okozó jelenség.
Akkor is megoldhatónak tűnik a dolog, ha akár egy egész nagyságrendet, vagy 
kettőt is tévedtem bármiért.

Az a nagy különbség ez és a levegős téma között, amiben jártas vagy, hogy ott 
többtíz méter/s a szokásos sebesség, és nem is kicsi felületekről van szó, itt 
meg kisebb felületek mellett csak pár méter/s sebességről. Kb úgy képzeld, hogy 
enyhe szellő fúj, és neked kell a könnyen elguruló gépet visszatartanod, hogy ne 
vigye el az enyhe szellő. :) Lehet, hogy egy 5 éves gyerek ereje is elég.

Víznél talán azzal lehet összevetni, hogy mekkora erő kell egy, a szóban forgó 
csőrendszer felületével azonos felületű csónak pár m/s sebességgel történő 
húzásához. Nekem csak öreg ladikkal van tapasztalatom, 1m/s megoldható. 1 
evezővel igen esélytelen, hogy egy átlag ember ki tudjon fejteni 100W 
teljesítményt. Motorral már más az ábra, de ott valszeg a teljesítmény jó része 
hullámkeltésre fordítódik. Szóval akkor lenne jó az összevetés, ha nagyon 
áramvonalas lenne a hajó. Ebben talán Szabolcs tudna valami érdemit mondani. 
Szigorúbban véve meg kb vízbe merített lemezdarabok húzásához szükséges erőt 
kellenet megmérni. :-) Mondjuk egy 2m2-es táblalemez... ez 4 m2 vízzel érintkező 
felület, és érzésre alig-alig kellene hozzá erő.

hjozsi 



További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról