[Epitesz-barkacs] vízoszloplengés Re: vízcsőben lengedezes

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2012. Már. 4., V, 23:22:47 CET

Cser Tamas wrote:

> NEM víznyomáscsökkentőt kell esetleg beszerezni, hanem
> víznyomásszabályozót

Ha nem valami aktív (szivattyús) eszközre gondolsz, ami a bejövőnél magasabbat
is tud, akkor az, ami csak lefelé szabályoz, az ugyanaz. A két szó között csak
terminológiai a különbség.

Különben én azért se tennék be visszacsapószelepet, mert ha pl a bojler
lefújószelepe elromlik, akkor ahogy nő a nyomás a rendszerben, az egész
csőhálózat úgy igénybe lehet véve, hogy valami ocsmány csőtörés is
bekövetkezhet.

egyszer ismerősnél átmenetileg a bojler egy jobbfajta, nyomásálló slaggal volt a
hálózatra kötve egy elzárható csapról táplálva.

Véletlenül úgy adódott, hogy be lett kapcsolva nulláról a bojler, miközben a
csap nem lett kinyitva, és nem volt lefújószelep is.

Hát az a műanyagcső úgy megdagad, hogy majdnem szétdurrant. Voltak helye, ahol a
duplájára dagadt. Más mérésből (próbálgattam hűtőkompresszort) tudom, hogy ehhez
a dagadáshoz már marha nagy nyomás tartozik, nem ám 5-6 bar, hanem akár
tizenvalahány is. Még jó, hogy a bojler nem ment szét.

Ha nincs visszacsapószelep, a nyomás nem haladhatja meg a hálózati víznyomást.
Akkor sem, ha felforrna benne a víz. (Bár az kellemetlen, mert a hidegvízre
tervezett csövekbe forró víz juthat a bojler közelében.)

A durva vízlengések kiküszöbölése történhet valami tágulási tartályfélével,
amiben van gumilabda, de az oda vezető csődarabban van egy merev szelepféle vagy
golyóscsap, aminek a nyílása szépen állítható. Ez egy jelentős csillapítást
juttatna a rendszerbe, ami felemészti a lengések energiáját.