[Epitesz-barkacs] vízoszloplengés Re: vízcsőben lengedezes

Pataki István pataki.istvan at freemail.hu
2012. Már. 5., H, 01:46:13 CET

Sziasztok!

A WC-hez golyóscsapot tett tartály helyett a szerelő még anno, (olcsóbb,
mint a shell-szelep), de a 7-8 bar-os nyomás ellenére nem volt elég a
vízhozam, ezért egy "T" leágazással továbbvittem a vizet a csaptól, és
egy majd' 2 méter hosszú 2+ collos függőleges csőbe csatlakoztattam
alulról. Először 3/4-es volt a becsatlakozó méret szűkítés nélkül, és ha
nem elég óvatosan nyitottam meg a csapot, minimum lábmosás lett belőle,
még jó, ha nem lökte ki a "szárazanyagot". Végül egy feles horganyzott
közcsavar lefékezi annyira az áramlást, hogy az első 3-4 liter ugyan
iszonyú tempóban zúdul a kagylóba, de már nem csap ki.

Elképzelésem szerint ez arra is szolgált volna, hogy egy csap megnyitása
ne okozzon azonnali drasztikus hőmérsékletváltozást az éppen
használatban lévő zuhanynál, de ezt végül elvetettem, mert nem tartom
szerencsésnek, hogy egy zárt tartályból oda-vissza lengedező vízből az
ivóvízbe is juthat. Különösen aggasztó a helyzet vízhiány esetén, mert
ilyenkor a megnyitott öblítőcsapon keresztül úgy jön ki a maradék víz a
csőből, hogy közben levegőt kell utánszívnia a wckagyló felől!

Ezért nagyon rövid időn belül beiktattam egy visszacsapószelepet,
viszont amikor a vastag csőből a víz fölül elfogy a levegő és
minimálisra csökken a légrugó, nemcsak elromlik az öblítőképesség, hanem
gyors elzáráskor nagyott csattant a visszaverődő hullám. (Ezt leginkább
ostorcsapásnak nevezném, hasonló a fizikája is). Na, ettől törhetett el
a szeleptányér.

Mivel a vízoszlop feletti légrugó néhány havonta (talán félévente?)
elfogy, időnként leeresztem a vizet, és a cső tetejére szerelt csapon
keresztül engedek utána levegőt. Lehetne automata beszívó szelepet is
használni (gondolom, van ilyen), de ha hinni lehet mörfinek, az éppen
akkor válna transzparenssé, amikor nincsen otthon senki.

A zuhanyra gyakorolt hatást úgy küszöböltem ki, hogy tettem a rendszerbe
egy jó minőségű nyomásszabályzót (nem mellesleg, szűrőset), ami
észrevehetetlenné teszi a még szabályozatlan részből történő
vízvételezés hatását.

Ha teljes egészében én szerelhetném egy ház vízvezetékezését, akkor
valószínűleg úgy csinálnám, hogy a bejövő ágra a visszacsapó szelep után
bekötnék egy minél nagyobb tágulási tartályt még a 7-8 bar-os nyomásra,
majd ezt a "gerincvezetéket" minél nagyobb átmérővel vinném el az egyes
vízhasználó egységekbe, és szükség szerint ott iktatnék bele
vízszabályzót, esetleg szűrőt is.

A bojler azonban további problémákat vet fel. Hiába állítom ugyanis 3
bar-ra a betáplálási víznyomást, égen-földön nem kaptam 6,5 bar-nal
alacsonyabra kalibrált túlnyomás szelepet, ami azt jelenti, hogy nap
mint nap többször fölmegy efölé a belső nyomás majd amikor megnyitom a
melegcsapot, pillanatokon belül leesik a beállított normál nyomásra.

Ez ellen melegvizes kiegyenlítő tartállyal lehetne védekezni, de az
egyrészt pénzbe kerül, másrészt nem igazán látom, hol férne el.

Bocs' a hosszadalmas írásért, de gondoltam, megosztom a
tapasztalataimat, hátha másnak hasznos lehet, vagy akár jobb ötleteket
kapok cserébe.

Üdv
pi