[Epitesz-barkacs] vízoszloplengés Re: vízcsőben lengedezes

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2012. Már. 5., H, 10:25:50 CET

cst wrote:
> igazából kezdetben én is azonosságra gondoltam, de mégiscsak más
> http://gepeszcsoport.hu/tmp/downloads/magazin/121.pdf

Lehet sokfélét csinálni, mind valamilyen pontossággal nyomásszabályozást végez.
Van benne membrán, rugó, és a nyomás úgy alakul ki, hogy a membrán egyik oldalán
a légnyomás van, ehhez a rugó ad hozzá valamekkora erőt, a túloldali nyomás
pedig a légnyomásnál pont ennyivel lesz nagyobb, vagyis a rugóerő osztva a
membrán felületével.

Hogy tehermentesített vagy mifene, az mellékes. Az más tészta, hogy más-más
pontossággal és stabilitással állítják elő a túloldali nyomást, meg más-más
tranziens viselkedéssel.

Nekem már amiatt se tetszik az egész, mert a közölt pdf-ben látszik, hogy
mekkora tranziens nyomáslengések vannak.

Erre írtam, hogy ha bármikor ilyen van, pl ha valamilyen cirkószerű cucc üzemel,
abban is van ilyen membrános kütyü, az durva lengéseket is tud csinálni bizonyos
esetekben, és nem csak tranzienset, hanem állandósultat is, nos, ekkor lehet
beépíteni a hálózatba valami olyat, amit említettem. Egy kis gumilabdás tartály,
amibe be-ki tud menni a víz, de lehet állítani, hogy erre mekkora résen van
módja. Jó eséllyel van olyan beállítás, amikor teljesen eltünteti a lengéseket.
Ez végülis egy RC tagnak felel meg villamos analógiában. C a tartály kapacitása,
amennyi vizet befogad adott nyomásváltozásra (ez a térfogatától függ), R meg a
kis lyuk, amin át bele vagy belőle tud a víz áramolni. Az utóbbit egy golyóscsap
is megtestesítheti, aminek az állásszögével lehet a kívánt szűk rést beállítani.