[Epitesz-barkacs] Merleg tap

Pataki István pataki.istvan at freemail.hu
2012. Okt. 9., K, 13:56:42 CEST

Sziasztok!

Gyerekkoromban nagyapám elhordta valakihez töltetni a zsebtelepet.
Valami régi info alapján úgy rémlik, hogy a Leclanché elemet kb. a
kapacitása 3-szorosára lehet kihasználni, feltöltésenként fokozatosan
romló kapacitással. Régi-régi Ezermester lapokban lehet ilyen regeneráló
áramkör. Konkrét áramköri értékek nélkül annyira emlékszem, hogy egyutas
egyenirányítással egy soros izzós töltés volt egyik félperiódusban és
talán tizede áramú kisütés a másik félperiódusban.

Ez persze a lítium elemre nézvést nem mond semmit.

A kapcsoláshoz:

VF nélkül is tölt, csak éppen fele akkora árammal. A sok MOhm értékű
ellenállás valóban olyan kicsire korlátozza az áramot, hogy az már nem
lehet veszélyes. DE! Terhelés nélkül (nincsen rátéve az
elem/elektronika) a 100uF-os kondenzátor, ha nem 25V-os és ideális,
akkor 325V-ra töltődik, és ekkora kapacitással már bőven agyonveri az
embert. Elem nélkül meg az elektronika is elszállhat.

Üdv
pi