[Epitesz-barkacs] Alternatív fűtés

Acs Gabor levlista at e8e.eu
2013. Nov. 19., K, 10:39:29 CET

Szia Vajk!

Sajnos az elektrón már nem Vagy jelen, ott is beszélgettünk erről a
témáról. Az az elképzelésem -aztán vagy összejön, vagy nem-, hogy
kiköltözöm Pestről egy nem túl távoli faluba, a mostani lakásom
értékéből elvileg egy az egyben tudok egy házat építtetni. Méghozzá
passzívházat.
Tovább gondolva arra jutottam, hogy ezt így nem egyszerű megoldani, mert
a lakás eladása idő, a ház felépítése is sok idő, addig lakni kell
valahol, a cuccaimat elhelyezni, stb. Így a legjobb megoldásnak az
tűnik, hogy úgyis jó lenne egy kis vendégház (ugyanitt lenne a munkahely
is), és régóta szeretnék egy gerendaházat, tehát egy kb. 50m2-es
gerendaházat felépíttetek előbb, abban el lehet éldegélni 1-2 évet, és
legalább lesz időm kitapasztalni a vidéki életet, ha nem jön be,
megmarad a lehetőség a visszalépésre. A gerendaház szép, nagyon gyorsan
felépül, állítólag tartósabb mint a cement alapú építkezés, öko/bio stb.

Na ennyi a dolog háttere. Rájöttem, hogy egy kis ház fűtésrendszere
fajlagosan sokkal drágább, mint egy nagyé, mert az alapköltségek
megegyeznek. Akár gáz, vagy levegő-víz hőcserélő, mindkettő legalább
1-1,5M beruházás. Tegnap este azt számolgattam, hogy ebből a pénzből egy
5x7x3,5m falú ház kaphatna az eredetihez képest plusz 15-20 centi
kőzetgyapot szigetelést, azzal meg már U=0,15W/m2K körüli falazatot, és
mégjobb tetőt tudnék elérni, amit ha jól sejtem, már alig kell fűteni.
Talán a legolcsóbb és legegyszerűbb a padlóba lefektetett elektromos
fűtés lenne, vészfűtésnek pedig az egyik helyiségbe egy kandalló,
szerelt kéménnyel -azt ha lezárom, nem viszi ki a házból a meleget.

Nos ezzel a háttérrel új értelmet nyer amit írtál, mivel nagyon nem
szeretném, hogy ha lesz egy rönkházam, azt a szú vagy más tönkretegye.
Másrészt a gerendaházzal kapcsolatban voltak fenntartásaim, hogy ha azt
kezelik gomba/rovar védő szerekkel, annak milyen hatásai lehetnek az
emberre. Pl. az egyik Tetolról is kiderült x idő után, hogy rákkeltő. Az
egyik magyar gerendaházas faipari mérnök azt mondta, hogy fölösleges
kezelni a gerendaházakat, mert a régieknek sem voltak ilyen vegyszereik,
és vannak sokszáz éves gerendaházak is mindenfelé a világban. Ha ezt az
irányt követném, a tüzifa becipelése az para lenne -így érdemes lenne
egy külön kazánházat kialakítani, ami mondjuk kap egy gipszkarton borítást.

Eredetileg légkondis fűtést akartam, de ha minden szobára jutna egy
kültéri, elcsúnyítja a házat, másrészt a kültéri többnyire zajos, >50dBa
a Zubadan meg a Waterstage is, amit nézegettem, aminek a szomszédok (meg
én is) nem biztos, hogy örülnének, talán engedélyt sem kapnék rá.

Gábor