[Epitesz-barkacs] paks - elore menekulesi lehetoseg

SZIGETI Szabolcs szigiszabolcs at gmail.com
2014. Júl. 10., Cs, 08:29:12 CEST

Hali!

Bizony. Manapság a különböző adatközpontokat (Datacenter-t próbálom
magyarítani) MW-ban mérik.  Egyébként logikus, mert a nehezen módosítható
építészeti/gépészeti dolgokat erre kell tervezni. Az, hogy két év múlva a
számítógépek cseréjével dupla számítási teljesítményed lesz ugyanakkor MW
mellett, az ebből a szempontból másodlagos.

Az egyik legnagyobb téma manapság a zöld számítástechnika, mert itt már
iszonyatos teljesítményfelvételekről beszélünk. Láttam előadást 200MW-os
központról.

A hűtés-fűtés-légkondin nagyot lehet spórolni. Pl. manapság már nem divat
az egész termet hűteni, hanem célzottan hűtenek. Van pl. a hideg-meleg
folyosó a rack szekrények sorokba vannak állítva háttal egymásnak. A sorok
közötti folyosók légáramlásailag el vannak szigetelve (függöny szerű
lapokkal) és a folyosóba nyomják be a hideget, ami elől távozik a terembe.
Pont pár hete voltam egy ilyenben, tök fura, hogy a megszokott gépterekehez
képest van bent vagy 35 fok, de a gépek mégis hidegek. Mindehhez
természetesen olyan klímavezérlés van, amely ha kell kintről szívja a hideg
levegőt, légcserélőkön keresztül rásegít az épület fűtésére, stb. stb. A
helyiek azt mondták, hogy min. 20-25% a megtakarítás a légkondin így nagyon
hamar bejött az átalakítás ára. Pedig ez egy meleg, mediterrán helyen volt.
Több cég telepít gépeket hideg, északi országokba, ott még nagyobb a
megtakarítás, mert többet lehet a kinti hideggel hűteni és jobban rá lehet
dolgozni a fűtésre a hulladékhővel.

De van olyan helyi hűtés is, hogy a hőcserélő bent van a gépben és csak
hűtővizet (vagy más hűtőközeget megoldástól függően) igényel.
Van olyan gyorsan telepíthető adatközpont, ami szabvány konténerben van,
villanyt és hűtővizet igényel. Egyszer láttam egyet, az talán 0,5MW-os volt
és ha jól emlékszem talán 25 ezer CPU magot tudott. Ha hirtelen kellett
ennyi kapacitás, ledobtak pár ilyen konténert vizet, villanyt rá és mehet.

Ez még csak a hűtés-fűtés. Aztán ehhez jönnek a szoftver megoldások, pl.
ahogy gépeket ki-be kapcsolnak a számítási teljesítmény igénytől függően,
nézik, hogy újonnan mindig a leghidegebb gépet kapcsolják be, amíg lehet ne
egymás melletti gépeket kapcsoljanak fel stb.

A harmadik lépés pedig amikor magukat a gépek, processzorok tervezése során
manapság már nagyon komoly feltétel a felvett teljesítményre optimalizálás.

Szabolcs