[Epitesz-barkacs] paks - elore menekulesi lehetoseg

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2014. Júl. 10., Cs, 13:18:20 CEST

Vajk Fekete wrote:
> Most azert szall fel az egesz, mert
>  1. kepesek vagyunk egyre tobb informaciot tarolni azonos penzert
>  2. kepesek vagyunk egyre tobb informacio-muveletet elvegezni azonos
> penzert.
>
> Tehat az aramot foleg az fogyasztja, hogy muveleteket vegzunk. Annyira...

Most te is sok érdekeset írtál, csak a kérdésre nem válaszoltál.
Olyasmire gondolok - ez hasonlat lesz -, hogy van egy bonyolult matematikai
probléma, amit nem tudnak megoldani a szokott módon, egyenletek stb. Vannak,
akik azt tudják bebizonyítani, hogy nem is lehet megoldani úgy. Szóval itt egy
elvi korlátra mutat rá valaki.

Ilyesmire gondoltam. Van-e olyan számítás, akármi, ami azt mutatja meg, hogy a
fentiek nem pénzben, hanem valami fizikai mértékegységben számolva alulról
korlátosak, és hogy kb hol van ez a korlát.

Van egyébként ilyen másban is. Unalmamban próbálkoztam is kiszámítani, de még
nem tudom, hogy kellene hozzáfogni:
Van egy bolygó, és vannak a kémiai rakéták. Vegyük a lehető legnagyobb
energiasűrűségűt (per kiló), amit eddig kitaláltak.
Simán érzésre úgy gondolom, hogy van olyan bolygóméret és tömeg (lehet, hogy
szökési sebességben kell gondolkodni), ami felett kémiai hajtóanyagú rakétával
lehetetlen kijutni a világűrbe, vagy akárcsak a bolygó körüli pályára állni. Ez
egy olyan elvi határ, amit semmiféle technikai trükkel nem lehet áthágni,
feltéve, hogy rakétára gondolunk.

(A kérdésre akkor gondoltam, amikor nemrég egy rádióműsorban, ami konteókkal
foglalkozott, azt taglalták, hogy a holdraszállás mekkora kamu, mert hogy a
felszállótömeg 100 tonna nagyságrendben volt, a holdról meg egy kis vacakkal is
fel tudtak szállni. Laikus felfogással ez olyan aránytalan, hogy ezek számára
bizonyítottnak számít, hogy ez csak kamu lehet. Én meg nem érzem kamunak. A föld
még egész jó, de nem hiszem, hogy sokkal nagyobb szökési sebesség kell ahhoz,
hogy már ne lehessen ezeken a szokott módokon elhagyni a bolygót. Gyanús, hogy a
Jupitert már nem lehetne így elhagyni.)

Különben van még biztos egy rakás ilyen elvi határ. Pl hogy egy adott bolygón
adott anyagból mekkora magasságú hegy jöhet létre. Sőt, létezhet ebből valami
maximum olyan értelemben, hogy milyen kőzetbolygó paraméterek kellenek a
maximális hegymagassághoz. Túl kicsi bolygónál a méretkorlát miatt nem lehet
nagy a hegy, túl nagynál meg az anyag megfolyik az alján, azért nem.