[Epitesz-barkacs] paks - elore menekulesi lehetoseg

Vajk Fekete vajkhu at gmail.com
2014. Júl. 10., Cs, 14:46:22 CEST

A procikat ilyenekben merik mint hogy mennyi alapmuveletet tud elvegezni
masodpercenkent. (neki alap, nem nekunk mint a matekban) aztan az adott
algoritmus meg a program maga kiadja hogy mennyi ilyen muvelet egy
magasszintu muvelet, mondjuk egy email virusszkennelese. ebbol meg a proci
fogyasztasabol kijon a joule.

Ez a mutato is durvan fejlodik persze. Titkositasoknal penzre ki szoktak
szamolni, hogy mennyi penzbe kerul az aram amivel fel lehet torni az adott
titkositast. Regen a vas arat szamoltak, de amiota lehet berelni vasat
nagytetelben, a vas beker ara kevesbe szamit.

Most 1000MFLOPS/Watt korul jarnak a takarekos cuccok, tehat 1wattal 1E9
lebegopontos muveletet vegeznek el masodpercenkent. Ez azt jelenti hogy ket
32 vagy 64 bites lebegopontos szam osszeszorzasa mondjuk 1E-9 joule.

Az energiaigeny alapvetoen abbol ered, hogy a jelszintvaltasokhoz
kapacitasokat kell feltolteni meg kisutni. Es ez a tap fele tortenik.
Minnel kisebb a fesz, annal kisebb a tarolt energia, es minnel kisebb a
kapacitas annal is. Elvi korlat itt az lehetne ha egy bitet 1 elektron
tarolna. De azt nem tudom megbecsulni sem, hogy egy ilyen szorzashoz hany
allapotvaltas tortenik egy prociban. Biztosan sok ezer.

Vajk