[Epitesz-barkacs] Alu L-profil terhelhetősége?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2015. Jún. 15., H, 23:50:07 CEST

> Pl itt. Ha kéttámaszú a tartó, akkor pont az alátámasztási pontokon
> nulla a nyomaték.  Ott a nyíróerő lesz maxon. Ez csak véletlen
> elírás lehetett.

Van az a fajta nyíróerő, ami nem a terheléstől (amit ide raknak) jön létre,
szóval nem a függőleges szelvényben ható nyírásra gondolok, hanem vizszintesben.
Az tényleg itt a legnagyobb, és ha pl kéttámaszú tartó szimmetrikusan van
terhelve akár középen koncentrikusan, akár elosztott terheléssel, akkor a
közepén, ahol max a nyomaték, ott nulla ez a fajta nyírófesz.

Jól személélteti a dolgot egy teherautó laprugója. Középen össze is lehet fogni
a köteget, ott nem akarnak egymáson elcsúszkálni.

Más, de ez már nem tartozik a tárgyhoz, csak szőrmentén.
Volt két marokerősítő rugóm, ilyesmik:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR82hWEFLTHMSYMa_xWmVJcfoAEJ6BO9Sd_ovSJDcv81qAGR2Jz

Mindkettő eltört ott, ahol az a huzaldarab megtartja elengedett állapotban.
Nemrég vettem két ugyanilyet, de ezt a huzaldarabot eltávolítottam, helyette a
fogantyú közepetáján beraktam egy összekötést fonalszerűségből.

Azért törhetett el, mert ott, ahol ezek megfogják a rugót a kirugózás ellen, a
nyomaték a max és a nulla között változott a használat során. Most ez máshogy
lesz, nem tud lenullázódni a nyomaték, mert nem ott van megfogva. Kíváncsi
vagyok, így mikor törik el. Lehet, hogy évek múlva, vagy meg se érem.

Van adat arról, hogy a szakítószilárdság hányadáig szabad igénybevenni lüktetően
az anyagot ahhoz, hogy a fáradás ne álljon elő? Pl szeleprugókat számolgattam,
csak már elfelejtettem, mi jött ki. Ott a lüktető nyírófesz talán fele, vagy
harmada az anyagra vélhetően jellemző maximunak, és hát sose nulla és a max
között, hanem egy min és egy max között van a lüktetés, de az rohadt sokszor.

A non-text attachment was scrubbed...
Name: smile.gif
Type: image/gif
Size: 93 bytes