[Epitesz-barkacs] 1fázisú villanymotor

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2016. Jan. 30., Szo, 01:05:03 CET

Vajk Fekete wrote:

> Erősen hasonlít a helyzet, de nekem nem egyértelmű. Itt egy kép, hátha
> átmegy.
> A barna-kék a kondi, a fenti három a relé. Sajna nem látszik hova volt
> kötve a betáp.

Ha összeveted a belinkelt két rajz közül a jobboldalival, akkor a képen látható
két jobbszélső csavarra kötném a delejt.

Ugye a linken lévő rajzon a fázis (L) olyan helyre van kötve, ahol csak a relé
egyik madzagja van. Ez nálad a fekete kanócú csavar.

A nulla meg a rajzon oda megy, ahol csak a két tekercsvég van összekötve, ez meg
a jobb alsó lemez két csavarja.

Természetesen a nulla és a fázis felcserélhető.

Esetleg, ha kételyek vannak, egy 2kW-os rezsót sorbakötve ki lehet lőni a nagy
hibát. De ha komótosan elindul a rezsón át is a masina, akkor kihagyod, és
rendesen fog elindulni. (Én rezsó nélkül is be merném kapcsolni így.)

A működés a rajzról is követhető: a főtekercs (U1-U2) árama átmegy a relé
tekercsén. Ez az áram indulástól felpörgésig elég nagy ahhoz, hogy a relé
behúzzon, és rákapcsolja a kondira a fázist, aminek a másik vége a másik tekercs
szabad végére van kötve. A nulla a két tekercs közös pontja. Felpörgés után a
főtekercs árama lecsökken, a relé elenged.