[Epitesz-barkacs] inverteres klima

Pataki István pataki.istvan at freemail.hu
2017. Május. 21., V, 00:53:14 UTC

Sziasztok!

Azóta sokat foglakoztam a kérdéssel, ki is jön egy klímás felmérni a
helyzetet. Addig is megkerestem a paraméterei szerint (szerintem)
legjobb klímát, ez a Mitsubishi MSZ-FH sorozat 3,5kW-os darabja. Sajnos
nem olcsó.

Az elérhető adatok alapján végeztem számításokat a következő
eredménnyel:

(Az ún. Nappali) villanyfogyasztás díja számla alapján a járulékos
díjakkal együtt 10,44Ft/MJ, a gázfogyasztás díja 3,36Ft/MJ.

Teljes árú villannyal számolva a klíma

+7fokon COP 5.0-val számolva 2,09Ft/MJ, -38%
-10fokon COP 3.1-gyel számolva 3,37Ft/MJ, 0%
-15fokon COP 2.6-tal számolva ez 4,02Ft/MJ +20%

A 70%-os "H" tarifával számolva

+7fokon COP 5.0-val számolva 1,46Ft/MJ, -56%
-10fokon COP 3.1-gyel számolva 2,36Ft/MJ, -30%
-15fokon COP 2.6-tal számolva ez 2,81Ft/MJ -16%

a gázhoz képest !!!

Ebből következik, hogy az 5,1-es (átlagos) SCOP-t figyelembe véve még
normál díjszabással is 40%-kal olcsóbb mint a gázzal fűtés, ehhez jön
még, hogy a parapetes gázkonvektor hatásfoka cca. 90+%, így tehát a
klíma durván FELE a gázfűtésnek. A kéményes kazánnak 80+% (tehát
kisebb!) a hatásfoka, a modern kondenzációs kazánok elvi maximuma 109%.

Fenti adatok egyben azt is előrevetítik, hogy nem lesz szükség
kiegészítő fűtésre, elég lesz vésztartalékban őrizni a szekrény aljában
1 vagy 2 darab cipősdoboznyi méretű ventilátoros fűtőkészüléket
meghibásodás esetére.

A távhő önmagában inkább olcsóbb a gáznál, de nem tudtam (mert nem
ismerem a konkrét viszonyokat) az alapdíjjal kalkulálni. Egy radiátoros
fűtés kialakítása is saccra 300-600eFt lenne, és a radiátorok lent
foglalnak helyet, klímára meg nyáron amúgy is szükség van.

Régi hsz-ből botlottam erre a két cikkre: