[Epitesz-barkacs] Fa időjárásállóvá tétele

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2019. Júl. 9., K, 19:00:13 UTC

Horváth Zsolt wrote:

>    Fém tartályt hogyan, mivel érdemes vízállóvá varázsolni? :D (Úgy,
> hogy bírja a forró vizet is.)

Szerintem helyből bírja. Nagy eltérés van a bojler és a zárt vízrendszerek
vastartályai között. Az előbbiben állandóan cserélődik a víz, és ha nincs jól
levédve a belseje, meg aktív anód..., akkor ki fog lyukadni. Ellenben a zárt
rendszerekben beáll eléggé oxigénszegényre a víztömeg (ezért is használnak olyan
csöveket, amikben van egy aluréteg, emiatt nincs oxitén-diffúzió), és nem
korrodálja tovább a lemezt belülről. Gondoljunk a lapradiátorokra, amiknek tán
még 1mm sincs a lemezvastagsága. Valamint a hevítés hatására a vízből kiválik a
gáz, és jó eséllyel a zöme a légtelenítőkön, tágulási tartályokon át távozik.

Természetesen sokkal egyszerűbb bojlert venni tartálykészítés helyett. Az
utóbbinak akkor van jelentősége, ha marha nagyot szeretne valaki. Én pl
rendszeresen csinálok olajedényeket, amikben akár méteres vagy még hosszabb
vonalhegesztések vannak. Nem szokott probléma lenni velük. Mindig másfeles
lemezt használok, kivéve ott, ahol más miatt erősebbnek kell lennie, pl az alja.
Csináltam már m3-nél nagyobb edényt is. Van cég, amelyik elkészíti a hajlított
elemeket, általában valami U alak, aminek a negyedik oldala sík lemez. Csináltam
a vonalhegesztéshez készüléket, amibe bele lehet támasztani a huzalos pisztolyt,
és így precízen lehet a varraton tartani a huzalvéget. A készülék végére
felrakom az állítható fordulatszámú fúrógépet, ami szépen lassan tekeri a
továbbító orsót (M20), a sebesség helyes beállításával a varrat úgy néz ki,
mintha valami automata csinálta volna.

A hengeres bortartályokat láttam, hogy csinálják: awival gyakorlott hegesztők,
de az mindig rozsdamentes. Ha nekem kéne megcsinálnom hétköznapi ún.
finomlemezből, akkor ugyanezzel a készülékkel csinálnám meg a palástvarratot. Az
alján, a hol kör alakú a varrat, az már lehet szabadkézi, max kicsit csúnyább
lenne. Persze ehhez az kell, hogy az ember el tudja készíteni (vagy készíttetni)
a henger alakot.