[Epitesz-barkacs] Mosogatótálca beépítése

Pataki István iipataki at freemail.hu
2019. Júl. 19., P, 23:50:18 UTC


Ok, csoportosítsuk a kérdéseket! Hosszú leszek, csak a sokat elviselők
tartsanak velem:)

Egyik gond a csap kérdése. Ténykérdés, tehát meg kell mérni, hogyan
férne el a mosogató fém részébe a két medence közé? Hátránya, hogy egy
nagyobb, vagy (alapesetben) három kisebb lyukat kellene ejteni a kemény,
de vékony inox lemezen. Egyszer követtem el az utóbbit, elég barkács
megoldással. 3cm vastag akác deszkadarabba (lépcső anyag maradék) sablon
céljából belefúrtam a három furatot, majd fölül helyére illesztettem a
mosogató lemezén, és alul egy másik akác darabbal megtámasztva
pillanatszorítókkal a lehető legnagyobb erővel összeszorítottam őket.
Ezután a fába fúrt lyukakba támaszkodva a fúróval, átfúrtam a fémet. Ha
lennének megfelelő ismereteim meg szerszámaim, akkor biztosan előre meg
tudtam volna választani a fúró anyagát és köszörülési szögét, de
nincsenek és az idő is szorított, ezért egy elég közönséges
spirálfúróval és kézi fúrógéppel dolgoztam. Már csak arra emlékszem,
hogy kínlódtam vele, de sikerült.

Vagy egy darab 30+mm körüli lyukat talán lehetne csinálni direktben is,
de nem tudom milyen szerszámmal. Vannak ezek a csavaros összehúzású
préslyukasztók (nem tudom a hivatalos nevét), ehhez csak egy darab
lyukat kell előre fúrni középen. Nem tudom, működnek-e a mosogató
anyagán? Házi körülmények között el tudom képzelni az előző felállást 3
vagy 4 darab 10mm körüli lyukkal, a lyukak közti anyagot fogóval
kicsípve, a maradékot köszörüvel rendezve.

Ha marad a mosogató hátsó széle és a vízvető széle közt a munkalapon
annyi hely, hogy a csap kényelmesen elférjen (kb. 50mm), akkor persze
egyszerűbb a csapot abba fúrni. Problémát ilyenkor az okoz(hat), hogy az
idézett hozzászólásomban említett, a munkalapot hátul alátámasztó, élére
állított hátsó összekötő elem valószínűleg útban van, miközben arra még
inkább szükség van a munkalap (ezen keresztül a mosogató medencék)
megtámasztására, mivel a furat nagyon kikönnyíti a munkalapot. Ez talán
megoldható a merevítő elembe a csap alatt mart lehető legkisebb méretű
"U" alakú kivágással.

A bojler beépítése ugyancsak több kérdést vet fel. Első az elektromos
táplálás megoldása. Honnan, milyen kialakítással kapja a tápot? Úgy kell
kialakítani, hogy csőtörés esetén se érhesse víz a csatlakozást,
miközben kapcsolóval, de lehetőleg inkább villásdugó kihúzásával
biztonsággal meg lehessen oldani az áramtalanítást.

A következő kérdés, mekkora (hány literes) legyen a bojler? Az
űrtartalmát a mosogatási szokásokhoz lenne jó igazítani, ami részben
egyénfüggő, másrészt erősen meghatározza, hogy van-e mosogatógép? A
mosogató alatt nagyon kevés a hely, mert a medencék elveszik a magasság
jelentős részét. Egy 15 literes bojler azonban valószínűleg még éppen
szerelhetően el fog férni, ami mosogatógép használata mellett
kényelmesen tudja biztosítani a szükséges forróvíz mennyiséget. Olyan
bojlert kell választani, aminek jó a hőszigetelése, hogy kevesebb legyen
a hőveszteség, ezzel az energiafölhasználás, és nem utolsó sorban nyáron
se fűtse annyira a környezetét. Az én véleményem szerint viszont nem éri
meg a sokkal magasabb árú "intelligens vezérlésű" bojlert venni,
egyrészt mert azzal sem lehet csinálni perpetuum mobilét, másrészt
bármennyire is adaptív lehet a programja, nem valószínű, hogy a bojler
használati ideje alatt vissza fogja hozni a felárát, ellenben tud majd
kényelmetlenséget okozni, ha okosabb akar lenni a felhasználójánál, és
egyből behoz(hat) egy csomó plusz meghibásodási lehetőséget. Ha
hozzáférhető helyen lesz a hőmérsékletszabályzó gombja (csak olyat
vennék, aminek van, és nem is áll meg 65 fokon), mert a felhasználó
jobban tudja beállítani, mikor mennyi vízre lesz szüksége, mikor megy
szabadságra például.

A beépítési körülmények ismeretében kell meghatározni azt is, hogy alsó,
vagy fölső kifolyású legyen a bojler. Bármelyik használható a
mosogatószekrényben, csak előre el kell dönteni, milyen lesz a szerelési
layout. Nem szabad ugyanis a bojlert az előírt állásához képest
elforgatni, az meghibásodást fog okozni. Léteznek az elforgatásra
kevésbé érzékeny gyártmányok is, ezt a paramétereik közt külön is
kiemelik, de ilyet csak elvétve, és a (nagyon) drága készülékek közt
találtam.

Ha nincsen mosogatógép, akkor a 15 liter könnyen kevés lehet, de lehet
kapni (fenét kapni, qrva drágán venni) akár 50 literes, meglepően kicsi
bojlereket is. Ezek igazából két darab 25 literes, külön-külön is
komplett bojlert tartalmaznak, mondjuk ehhez már el tudnék képzelni egy
tényleg értelmes adaptív vezérlést mágnesszelepekkel és megfelelő
intelligenciával, de az már megfizethetetlen, emiatt tökéletesen
gazdaságtalan lenne.

Nagyon fontosnak tartom megemlíteni, hogy a bojlerben pangó víz tud
kialakulni, ezért (hasra ütök) legalább havonta egyszer, (ismét hasra
ütök) legalább hetven fokra fel kell melegíteni benne a vizet (mennyi
időre?), hogy az esetleg szaporodni kezdő mikroorganizmusok
elpusztuljanak. (Ezt elvileg maguktól tudják a fentebb említett
"intelligens vezérlésű" darabok, talán ez az egyetlen releváns
tulajdonságuk). Másrészt ha nem használunk legalább időnként, de
rendszeresen forró vizet, a lefolyórendszer óhatatlanul el fog dugulni.

További kérdéseket vet föl a bojlernél melegítés közben a kitáguló víz
miatt keletkező felesleg elvezetése. Túl sok józan érv és a szabályozás
is ellentmond annak, hogy visszaengedjük az ivóvíz(!) hálózatba, ezért
erre is megoldást kell találni. Hivatalból mellékelnek a készülékhez
túlnyomás- és visszacsapószelepet, ami alapból 6+ bar nyomásra van
beállítva, és valószínűleg így is fog majd belőle a víz szivárogni,
tehát ezt bele kell vezetni a lefolyóba. A folyamatosan ürülő "friss"
víz azonban jó eséllyel a túlnyomásszelepet és a kifolyócsövet is
elvízkövesíti, ami az idők folyamán gondot fog okozni.

Alkalmas rendszerkialakítással azonban üzemi körülmények között (tehát
meghibásodás esetétől eltekintve) nullára lehet csökkenteni a
vízkifolyást. Ehhez egy megfelelő méretű HMV (Hideg-Meleg-Víz)
kiegyenlítő (tágulási) tartályt kell a bojler után a rendszerbe kötni.
Figyelem, nem "akármilyen" tágulási tartályról van szó, nem amilyet a
fűtésrendszerekben használnak, hanem dedikáltan ivóvízrendszerben is
használható, ballon típusú membránnal ellátott tartályról írok.
Megítélésem és tapasztalatom szerint egy 15 literes bojlerhez egy 2
literes kiegyenlítő tartály tökéletesen megfelel. A fentebb említett
pangó víz miatt ennek csatlakoztatását a bojler melegvíz kifolyójához a
legközelebb kell elhelyezni, legjobb ha egy "T" csatlakozó szemben lévő
két végén helyezkednek el, és a leágazásból visszük tovább a melegvizet.
Természetesen a a 6+bar nyomásra méretezett túlnyomásszelep kivezetését
továbbra is be kell kötni a lefolyórendszerbe, hogy meghibásodás esetén
megakadályozza, vagy legalább mérsékelje a keletkező kárt.

Ezek a kiegyenlítő tartályok azonban eleve (és nem véletlenül)
viszonylag kis nyomásra vannak beállítva - nem arról írok, hogy mekkora
nyomást bírnak elviselni -, ezért, amennyiben a hálózati nyomás nem
marad az idő túlnyomó részében 3bar, legfeljebb 4bar alatt, célszerű jó
minőségű (tehát megint csak drága) nyomáscsökkentőt is betenni a
rendszer elé. Az alacsony értéken tartott nyomás egyrészt lehetővé
teszi, hogy normál üzemi körülmények között soha ne lépjen működésbe a
túlnyomásszelep, másrészt sokkal hosszab működési élettartamot biztosít
a rendszer minden elemének, például a mosogatócsapnak is.

pi


----- Original Message ----- 
From: "Horváth Zsolt" <hozso_001 at freemail.hu>
To: "Amatőr építészek és barkácsolók klubja"
<epitesz at lists.javaforum.hu>
Sent: Friday, July 19, 2019 2:50 PM
Subject: Re: [Epitesz-barkacs]Mosogatótálca beépítése



  Teljesen jól látod a vizet! Egy darab csap van, hideg víz, alulról jön
ki a falból. Az előző tulajnak egy elektromos vízmelegítő volt berakva a
mosogató alá, hogy legyen meleg víz. A bojler még megvan, de nem tudom,
használható-e.

  Nos, a hétvégén még át kell olvasnom amiket írtatok és ki kell
találnom, hogy egyáltalán mit, hogyan kellene megoldani...


   Horváth Zsolt


"Pataki István" <iipataki at freemail.hu> írta:
>Ha jól látom, egy 60cm körüli szélességű munkalapot használnál, ami
>hátul is túllóg a szekrényen. Ebbe már bele lehet rendesen vágni a
>medence helyét, de hátul maradjon olyan széles rész, amire a vízvetőt
>föl tudod rakni. A munkalap szekrényhez erősítésére továbbra is a
>fémszegletet javaslom, és látom egyik képről, hogy a medence
>munkalaphoz
>fogatásához is megvan a szerelvény. Behajlás ellen én a szekrény hátsó
>összekötő eleme fölé - akár a rendelkezésre álló teljes magasságban -
>betennék egy, a munkalapot rendesen alátámasztó bútorlapot, ugyanúgy
>élében csavarozva, mint a gyári összekötő. Ha más nincs, ez már lehet
>csupasz faforgács, OSB, keményfa lap is, de ha fenyőt használsz azt
>azért kezeld le előtte valamivel.
>
>Azt viszont nem látom a képekből, hogy hol lesz a csap? És tervezel-e
>melegvizet? Ezeket most kellene átgondolni. Ha alulról jön a víz (a
>szennyvízlefolyó mellett látok egy feltehetőleg hidegvíz csatlakozást),
>és nem fali csapból, akkor sokkal nagyobb a gond, mint amit a medence
>beszerelése előre vetített.
>
>pi



További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról