[Epitesz-barkacs] Mosogatótálca beépítése

szepygab at gmail.com szepygab at gmail.com
2019. Júl. 20., Szo, 06:00:15 UTC

Lássuk :-)

Pataki István írta 20 Jul 2019  1:50 levelében:
> [...]
> ezért egy elég közönséges spirálfúróval és kézi fúrógéppel dolgoztam.
> Már csak arra emlékszem, hogy kínlódtam vele, de sikerült.

> Vagy egy darab 30+mm körüli lyukat talán lehetne csinálni direktben
> is, de nem tudom milyen szerszámmal. Vannak ezek a csavaros
> összehúzású préslyukasztók (nem tudom a hivatalos nevét), ehhez csak
> egy darab lyukat kell előre fúrni középen. Nem tudom, működnek-e a
> mosogató anyagán? Házi körülmények között el tudom képzelni az előző
> felállást 3 vagy 4 darab 10mm körüli lyukkal, a lyukak közti anyagot
> fogóval kicsípve, a maradékot köszörüvel rendezve.
Ilyen csaplyukasztója minden vízvezetékszerelőnek van, két perc alatt
megcsinálják. Ha van a közeledben IKEA ott is kapható, 1-2 alkalomra jó az
is.

> [...]
> annyi hely, hogy a csap kényelmesen elférjen (kb. 50mm), akkor persze
> egyszerűbb a csapot abba fúrni. Problémát ilyenkor az okoz(hat), hogy
> az idézett hozzászólásomban említett, a munkalapot hátul alátámasztó,
> élére állított hátsó összekötő elem valószínűleg útban van, miközben
> arra még inkább szükség van a munkalap (ezen keresztül a mosogató
> medencék) megtámasztására, mivel a furat nagyon kikönnyíti a
> munkalapot. Ez talán megoldható a merevítő elembe a csap alatt mart
> lehető legkisebb méretű "U" alakú kivágással.
Az a vélaményem, hogy még mindig egyszerűbb és korrektebb megoldás
lenne kicsréltetni a boltban a mosogatót olyan peremes típusra, ami alá nem
kell munkalapot szabni és bútort átalakítani. Mire veszel egy ilyen darab
munkalapot, élfóliáztatod, majd a nagy részét kivágod (a szemétbe) 10 eFt
fölött fogsz járni, és még készíthetsz alá merevítést, tömítheted, stb.

> A bojler beépítése ugyancsak több kérdést vet fel. Első az elektromos
> táplálás megoldása. Honnan, milyen kialakítással kapja a tápot? Úgy
> kell kialakítani, hogy csőtörés esetén se érhesse víz a csatlakozást,
> miközben kapcsolóval, de lehetőleg inkább villásdugó kihúzásával
> biztonsággal meg lehessen oldani az áramtalanítást.
Ha jól emlékszem azt írtad, hogy az előző tulajnak ott kis bojlere volt, akkor
kell legyen odavezetve villany. Nem kell túllihegni a vízvédelmét. Veszel egy
IP65-ös dugalja és bedugod a bojleren levő villásdugót. Ha nagyon korrekten
csinálták - ez elég ritka eset - akkor a háézi elosztótól külön vezetéket
húztekés ott saját kismegszakítója van. EZ lenne az ideális eset.

> [...]
> csinálni perpetuum mobilét, másrészt bármennyire is adaptív lehet a
> programja, nem valószínű, hogy a bojler használati ideje alatt vissza
> fogja hozni a felárát, ellenben tud majd kényelmetlenséget okozni, ha
> okosabb akar lenni a felhasználójánál, és egyből behoz(hat) egy csomó
> plusz meghibásodási lehetőséget. Ha hozzáférhető helyen lesz a
> hőmérsékletszabályzó gombja (csak olyat vennék, aminek van, és nem is
> áll meg 65 fokon), mert a felhasználó jobban tudja beállítani, mikor
> mennyi vízre lesz szüksége, mikor megy szabadságra például.
A mosogatógéphez nem kell a bojler, az hidegvíz bekötésről megy.
A nagyobb bojlerben ugyan több melegvíz van, de lassabban is fűt föl. A
nagyobb felülete miatt a hővesztesége is nagyobb. Az ideális az átfolyós
melegítsé lenne, de ahhoz kell legalább 6-8 kW teljesítény, a TV-shopos
csodacsapok semmit sem érnek.
Az ilyen kis bojlereket 60 fokra kell állítani, ezzel automatikusan meg is
szűnik a Legionella probléma (az szaporodik el a pangó langyos vízben,
ezért kell a heti felfűtés). 5 liter 60 fokos vízből elég sokáig lehet mosogatni,
mert a kezed legfeljenn 40 fokra hígított vízben érzi jól magát (közben
folyamatosan fűt is). Itt persze tényleg a család létszáma, stb. játszik be.

> A beépítési körülmények ismeretében kell meghatározni azt is, hogy
> alsó, vagy fölső kifolyású legyen a bojler. Bármelyik használható a
> mosogatószekrényben, csak előre el kell dönteni, milyen lesz a
> szerelési layout. Nem szabad ugyanis a bojlert az előírt állásához
> képest elforgatni, az meghibásodást fog okozni. Léteznek az
> elforgatásra kevésbé érzékeny gyártmányok is, ezt a paramétereik közt
> külön is kiemelik, de ilyet csak elvétve, és a (nagyon) drága
> készülékek közt találtam.
Alsó szekrénybe építve felső kifolyású bojler kell. Elvileg jó az alsó is, de
rengeteg fölösleges csövezéssel jár, ami helyet foglal ott lenn.

> Ha nincsen mosogatógép, akkor a 15 liter könnyen kevés lehet, de lehet
> kapni (fenét kapni, qrva drágán venni) akár 50 literes, meglepően
> kicsi bojlereket is. Ezek igazából két darab 25 literes, külön-külön
> is komplett bojlert tartalmaznak, mondjuk ehhez már el tudnék képzelni
> egy tényleg értelmes adaptív vezérlést mágnesszelepekkel és megfelelő
> intelligenciával, de az már megfizethetetlen, emiatt tökéletesen
> gazdaságtalan lenne.
Lásd fenn, de nem kell betárolni egy egész lagzi utáni mosogatás vizét.

> Nagyon fontosnak tartom megemlíteni, hogy a bojlerben pangó víz tud
> kialakulni, ezért (hasra ütök) legalább havonta egyszer, (ismét hasra
> ütök) legalább hetven fokra fel kell melegíteni benne a vizet (mennyi
> időre?), hogy az esetleg szaporodni kezdő mikroorganizmusok
> elpusztuljanak. (Ezt elvileg maguktól tudják a fentebb említett
> "intelligens vezérlésű" darabok, talán ez az egyetlen releváns
> tulajdonságuk). Másrészt ha nem használunk legalább időnként, de
> rendszeresen forró vizet, a lefolyórendszer óhatatlanul el fog
> dugulni.
Legionellát lásd fenn. Amelyik lefolyót csak a forró víz tartja szabadon, azt
nagyon elszúrták. Nem szabad eldugulnia.

> [...]
> miatt keletkező felesleg elvezetése. Túl sok józan érv és a
> szabályozás is ellentmond annak, hogy visszaengedjük az ivóvíz(!)
> hálózatba, ezért erre is megoldást kell találni. Hivatalból
> mellékelnek a készülékhez túlnyomás- és visszacsapószelepet, ami
> alapból 6+ bar nyomásra van beállítva, és valószínűleg így is fog majd
> belőle a víz szivárogni, tehát ezt bele kell vezetni a lefolyóba. A
> folyamatosan ürülő "friss" víz azonban jó eséllyel a túlnyomásszelepet
> és a kifolyócsövet is elvízkövesíti, ami az idők folyamán gondot fog
Az alul elhelyezett bojlerek között van ugyan nyomás alá helyezhető, de
annak ugyanúgy tágulási szelep és lefolyó bűzelzáróval kell, mint a nagy fali
bojlereknek. A nyitott rendszerű alsó bojlerekén nincs ilyen gond, ott a
(hozzá való speciális) csapon tá csöpög bele a mosogatóba. Utólagos
beépítésnél, ahol nem most csinálod a lefolyóhálózatot is, nyitottat célszerű
venni.

> [...]
> használható, ballon típusú membránnal ellátott tartályról írok.
> Megítélésem és tapasztalatom szerint egy 15 literes bojlerhez egy 2
> literes kiegyenlítő tartály tökéletesen megfelel. A fentebb említett
> pangó víz miatt ennek csatlakoztatását a bojler melegvíz kifolyójához
> a legközelebb kell elhelyezni, legjobb ha egy "T" csatlakozó szemben
> lévő két végén helyezkednek el, és a leágazásból visszük tovább a
> melegvizet. Természetesen a a 6+bar nyomásra méretezett
> túlnyomásszelep kivezetését továbbra is be kell kötni a
> lefolyórendszerbe, hogy meghibásodás esetén megakadályozza, vagy
Ennek az egésznek az árán a bojler élettartamának többszöröséig
csöpöghet a víz. Egy konyhapult alatti bojlernél ez amolyan ágyúval verébre,
ráadásul még helyet is igényel. Kiszámolhatod, hogy 10 liter víz 60 fokra
melegítésekor mennyi a hőtágulása ;-)

> [...]
> viszonylag kis nyomásra vannak beállítva - nem arról írok, hogy
> mekkora nyomást bírnak elviselni -, ezért, amennyiben a hálózati
> nyomás nem marad az idő túlnyomó részében 3bar, legfeljebb 4bar alatt,
> célszerű jó minőségű (tehát megint csak drága) nyomáscsökkentőt is
> betenni a rendszer elé. Az alacsony értéken tartott nyomás egyrészt
> lehetővé teszi, hogy normál üzemi körülmények között soha ne lépjen
> működésbe a túlnyomásszelep, másrészt sokkal hosszab működési
> élettartamot biztosít a rendszer minden elemének, például a
ágyú + veréb :-)

Ne gondold túl az egészet, nem gépházat építesz a mosogató alá.

üdv

Gábor