[Epitesz-barkacs] Mosogatótálca beépítése

Pataki István iipataki at freemail.hu
2019. Júl. 20., Szo, 18:54:41 UTC

Köszönöm, hogy az egészet visszahoztad a földre:)

Mindenben igazad van, legfeljebb egy s másban mégsem értünk egyet.

Ezekből sok helyen lehet engedni, de ha a minimumot írom, abból alkudni
már hiba lenne.

A mosogatógép csak azért került a képbe, mert egyre többen használják.
Sajnos azonban csak csökkenti, nem oldja meg a mosogatást minden
részletében, így a melegvízre is szükség lesz. Az átfolyós melegítőt
azért nem is hoztam szóba, mert az csak tipikusan új építésnél játszik,
vagy olyan felújításnál, ami már inkább újjáépítés. És annyi problémát
vet fel az engedélyeztetéstől  (ha egyáltalán lehet venni annyi
energiát) az elkészítésig, hogy inkább hanyagoltam.

A negyven fokkal csak részben értek egyet, bármennyire is szimpatikus
lenne a "kézmeleg" víz, amit negyven fokossal el lehet intézni, ahhoz
már jó eséllyel elég a hidegvíz is, legfeljebb kicsit tovább tart a
dolog. A sertészsír például még éppen vagy felolvad/vagy nem ilyen
hőmérsékleten. Éppen a problémás eseteknél ennél sokkal-sokkal melegebb,
50-60-70 fokos vízre van szükség, legfeljebb nem nyúlok bele (vagy csak
megfelelően rövid ideig) puszta kézzel. Sajnos ennél a tevékenységnél
alapvetően nem szempont, hogy bármelyik testrészem jól érezze magát:).
És 5 liter 60 fokos vízből legjobb esetben is csak 10 liter 40 fokos
vizet lehet csinálni, ami egy nem is túl nagy fazék mérete, és már alig
nyújt többet, mint a hidegvíz.

Nem néztem utána, de valahogy a 60 fok nekem kevésnek tűnik
csíramentesítésre, ezért írtam 70 fokot.

A lefolyórendszer legtöbbször adottság, nem áll módunkban átépíteni, és
tapasztalatból írtam, hogy a kevés és tipikusan hideg víz használata
gyakran dugulást eredményez. Ez nem minden háztartásnál jelent gondot,
ha van idő megvárni amíg mégis elszivárog az a kis víz a mosogatóból,
akkor hónapokig együtt lehet élni vele.

Amint írtam, az alsó- vagy fölsőkifolyást a konkrét megoldás határozza
meg, használtam mindkettőt, és ha nem a mosogatótálca alá kell építeni,
rendesen elfér az alsó kifolyású alatt a tágulási tartály is. Én úgy
tervezem, évtizedekig nem kell hozzányúlni, a csövek hosszát optimálisan
rövidre lehetett venni, az egész a lehető legkisebb helyet foglalja
éppen a szekrény kevésbé kihasználható részén (sarokban van). A szabad
kifolyású vízmelegítő nekem annyira nemgyerebe, hogy legfeljebb csak
nagy-nagy kényszerhelyzetben gondolkodnék el a lehetőségen.

Egy 15 literes bojlernél legalább fél liter eltávozó vízzel kell
számolni, ezért javasoltam a 2 literes tágulási tartályt. A tágulási
tartály ára harmada-negyede a bojlernek, ami kétségtelenül növeli a
kiadásokat. De én nem az elfolyó víz árával számoltam, hanem a
karbantartási igény (kvázi nullára) csökkenésével kialakuló tisztább és
szárazabb érzésre apellálok.

Ugyanakkor tisztában vagyok azzal, hogy ahány háztartás, annyi szokás,
nem feltétlenül jelenti a mosogatás ugyanazt két embernél, amint még a
"tiszta" fogalma sem evidens és kőbe vésett, tehát tekintsd ezt a
sokféle lehetséges megközelítésből az egyiknek. Jól elviccelődünk
például a családban azzal, hogy nekem a leveseskanalam akkora, mint
sógornőmnek a szedőkanala, mégsem okoz viszályt, kölcsönösen nagyon
kellemesen vendégül tudjuk látni egymást.

pi