[Epitesz-barkacs] low-e szkeptikusság

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2019. Sze. 19., Cs, 13:10:06 UTC

Sandor Szali wrote:
> Ezen annyit tud rontani sztem ha nincs párazáró, hogy az EPSbe pára
> hatolhat és romlik a hőszigetelés.

Dehogy romlik, különben az összes ezzel szigetelt háznál felmerülne ez
problémaként.

> Van otthon több tekercs nylon, azon gondolkodom, hogy ez a sima
> közismert anyag miert ne lenne kötelezően párazáró.

Az a baj vele, hogy idővel úgy elbomlik, szétmegy, szétfoszlik, hogy cafatokban
lehet kidobni, hacsaknem teljesen fénytől meg mindentől védett helyre kerül. Én
is amondó vagyok, hogy ilyen célra erre való anyagot kell venni, és jól át kell
gondolni, hogy hova kerüljön.

Pl nem ritka hiba, hogy nem eps, hanem szálas anyag (üveg- vagy kőzetgyapot)
kerül a födémre, és a tetejére tesznek valami fóliát, vagy eleve alufóliás
szálas anyag kerül fel fóliával a tetején. Következmény (egyszer láttam is
ilyet): a födémen át a fűtött helyiség levegőjéből feldiffundál a pára, és nem
tud az alufólián áthatolni, viszont ott jó hideg van, tehát lecsapódik. Átázott
az egész üveggyapotréteg.
Másik helyen azt a sárga, asszem üvegszövet fóliát használták tetőn, a hiba
ugyanez volt, az volt kívül. Ott annyi pára csapódott le rajta, hogy bár kint
nem esett, bent mégis több helyen csurgott a víz a tetőből. (Itt a tetősík
egyúttal a lakóteret is zárta, szóval látszott a tető, szépen le volt burkolva,
esztétikus volt minden, csak elkúrták a rétegrendet.)

> Mondjuk a semminél biztos több. Ahol fuggoleges falra meg
> pincemennyezetre ragasztom az EPSt ott nem is tudok alá rakni semmit.

Ha belső felületre kerül hőszigetelés, akkor a párazárás elég probémás, belül, a
szigetelés belső oldalán kell megoldani, különben a probléma ugyanaz lesz:
átdiffundál a meleg helyiség páradús levegőjéből a nedvesség kívülre, ahol már
hideg van, és lecsapódik az ott alkalmazott párazáró rétegen. Ilyet nem kéne
csinálni.

Ha pincemennyezetre azért teszel hungarocellt, hogy a padló ne legyen olyan
hideg, akkor elég simán a hab. A pincére amúgy az a jellemző, hogy más okból ott
még párásabb a levegő általában. Az így nem jut fel a lakótérbe, mert az csak
relatíve párás az ott uralkodó hűvös miatt, amúgy jó eséllyel a lakótéri levegő
összetétele az uralkodó. Sok esetben ezen csak vagy fűtéssel vagy páramentesítő
készülék használatával lehet segíteni, ha azt akarja valaki, hogy a pincében
tárolt pl szerszámok, vasak.. ne rozsdásodjanak meg. Ha esetleg nincs a föld
felé szigetelve, a dolog még problémásabb, mert bejut a talajpára is. De a
pincefödém habbal való leszigetelése nem probémás, a hab felső oldala melegebb,
ott nem lesz páralecsapódás. A pincelevegő pedig inkább nyáron lesz baromi
párás.

Ha esetleg ezek a dolgok nem egészen világosak, meg kéne konzultálni nem csak
itt, hanem egy építésszel, aki valszeg tisztában van ezekkel a dolgokkal, és
megmondja, mit hogyan kéne. De lehet, hogy pl az austrotherm vagy más ilyen
helyen is lehet tanácsot kérni, vannak ott szakemberek. Mintha a honlapjukon
ajánlgatnák is magukat. (Most nem néztem meg.)