[Java lista] portál

istvan.ketler at lhsystems.com istvan.ketler at lhsystems.com
2007. Nov. 9., P, 18:27:06 CET

> En is ezt mondanam a remenybeli vevonek, ha el akarnam adni a
> portletes cuccomat. Mert jol hangzik. Az ember ugy szeretne,
> hogy igaz legyen. De azert te meg en tudjuk, hogy a
> gyakorlatban ez nem igy szokott menni. Nekem, mint vendornak
> miert erdekem, hogy te, mint vevo, ne fizess nekem minden
> alkalommal, amikor barmit akarsz?

Mondjuk mert a vevő ajánl az összes ismerősének? Mondjuk mert más jellegű informatikai problémáival is engem fog megkeresni? Vagy csak mert azt akarom, hogy engem válasszon? Ezek mind valós lehetőségek. Mikor a kilencvenes évek elején eladtam vagy 60-70 példányban a főkönyvi programomat, majd nem igazán kellett később módosítgatni rajtuk, bármit is akart a felhasználó, maga is meg tudta csinálni, akkor vagy 50 megkeresett közülük azzal, hogy havi fix összegért vállaljak "üzemeltetés-biztosítást": rendszeres mentést, és katasztrófaelhárítást. Átalánydíjas karbantartási szerződésért. Mert érdeke volt, hogy ha mondjuk ellopják a gépét a betörők, vagy csak szimplán tönkremegy a merevlemez, akkor egy napon belül újra dolgozni tudjon. Meg az is érdeke volt, hogy a gépe folyamatosan karban legyen tartva. Ezekhez megkértek arra, hogy dolgozzam ki a szükséges eljárásokat is. Ezt mind pénzért, és nem rossz pénzért. Ráadásul a "szükséges eljárások" dokumentum elég jól újra felhasználható volt, legfeljebb Piroskát átírtam Katikára, meg hasonló apró változtatások. Aztán sok megkeresett a számlázás, bérszámfejtés, egyéb ügyviteli problémáival is. Aztán a konténerterminál nyilvántartó programjával, meg még ezzel-azzal. Szóval nekem a gyakorlatban is bejött akkoriban az a filozófia, hogy nem állandóan ugyanazért kell fejni a felhasználót, sokkal jobb inkább egyre több szálon kapcsolódni hozzá. A karbantartás és az egyéb kapcsolt szolgáltatások egy idő után nagyobb pénzt hoztak, mint az új fejlesztések, pedig abból is volt elég jó bevételem.

De példám épp a Java technológia is lehetne, ahol a Sun a mellé adott szolgáltatásokból azért asszem szépen keres (oktatás, certificate programok, egyebek). Lehet, hogy nem ez adja a bevételük nagyobb részét, de azért megéri nekik. Pedig Te sem, én sem fizettem nagy lóvékat azért, hogy a Java fordítót, fejlesztő környezetet, API-kat használhassam, és a Runtime Environment is ingyen telepíthető a programjaink mellé, meg az alkalmazáskonténer is, ha épp az kell. A kilencvenes évek elején azért ez még nem volt tipikus, akkor minimum a fejlesztési környezet (fordító) nem kevés pénzbe került (vagy épp fordítva, a fejlesztés ingyenes, de a telepített futtató környezetek után példányonként fizetni kellett).

Szóval szerintem érdemes a szoftver mellé adott szolgáltatásokra helyezni a nagyobb hangsúlyt, az folyamatosabb és jobb bevételt biztosít, mint a sima sw eladások. Nekem legalábbis úgy tűnik, erre halad a világ.

De ez már asszem jó messze van az eredeti felvetéstől.

Ivan KETLER
Project Coordinator
NetLine/Plan new GUI

Schedule & Revenue Management
Airline Management Solutions
Lufthansa Systems Hungaria

Hungary, 1123 Budapest, Alkotás u. 53.

Sitz der Gesellschaft / Corporate Headquarters:
Lufthansa Systems Hungaria Kft, Budapest
Fövarosi Birosag 01-09-463417

Geschaeftsfuehrung/ Management Board:
Monika Houck