[Java lista] OLAP

Molnár Miklós timortinj at freemail.hu
2007. Nov. 30., P, 19:17:20 CET

Hali,

az Oracle OLAP-jától én megrettentem, mert amikor néztem, akkor nem egy
egyszerű darab volt

Igen, tényleg nem egyszerű és igen, elég spéci, gyártófüggő egy darab
(emlékszem határozottan - igaz jólesően - meglepődtem az Oracle Express
után). Ami jó hír, hogy mivel már 9i óta létezik egyre okosabb és stabilabb
lehet. Hogy a platform-függetlenség mennyire releváns kérdés, az megint egy
hosszú történet/elemzés lehet.

Nekem speciel tetszett (különösen, mert szépen illeszkedett az RDBMS-hez),
de hát izlések és pofonok, ugye. És persze ez nem jelenti azt, hogy jobban,
mint az MDX. ;)

...az sem volt tiszta, hogy akkor most ez része-e a vásárolt licence-nek,
vagy nem.

Az viszont egészen biztos, hogy az OLAP ugyanolyan fizetős opció, mint a
szerver-oldali Data Mining opció. Az OLAP & DM opiókért kb.: mégegyszer
/50-50%-os arányban/ annyit kell fizetni mint magáért az Oracle RDBMS-ért
(Enterprise Edition)

http://oraclestore.oracle.com/OA_HTML/ibeCCtpSctDspRte.jsp?section=10103

megpróbáltam egy MS SQL Serveren is (kövezzetek meg)

Tény, hogy nagyon belehúzott az egész témába az MS. A felhasználói
funkcionalitás egy fontos ám csak egyetlen szempont, talán. Érdekes kérdés a
két vonal korrekt összevetése.

egy Pivot táblát lazán kihúzol a Sharepoint portálod közepére

Azért ilyeneket az Oracle is tud, régóta. Az persze ténykérdés, hogy még egy
kopasz MS-Access/Excel is nagyon régóta támogatta nyelvi szinten a témát,
míg az Oracle-nél sokáig kellett ilyesmit hackelni, csak úgy mint a másik
forró témában (korrekt rekordset-lapozás oda-vissza). Emlékszem periodikusan
visszatérő klasszikus kérdések voltak ezek hónapokon/éveken át az
sql-levlistán, hogy ezeket a jó kis MS-stuffokat hogy kell csinálni
Oracle-ben.

Én úgy érzem, hogy most ez a BI megint egy kicsit hype, főleg a Java
világban

Ha pejorative mondod, akkor nem értek egyet. Azt gondolom, hogy valóban
népszerű téma, régóta, komoly eredményekkel, komoly lehetőségekkel.

Az OLAP a BI-nak csak egy része. Ahogy a 'szimpla' riportolás (egyre
kifinomultabb formái) is része a BI-nak. A DM-ről már nem is beszélve, ami
egy döbbenetesen nagyszerű téma (mondjuk lehet elfogult vagyok, mert én
ebben utazom mostanság ;)

Magyarországon valóban nem elterjedt a kultúrája, de a való világban már
régóta igen. Adódhat ez abból, hogy mivel kisebb ország vagyunk az adataink
mennyisége is relevánsan kisebbek a többi országhoz képest a párhuzamos
területeken (igaz a tapasztalatom szerint viszont jóval komplexebbek, de ez
itt OFF). A technológia korábban, de még most is igen drága (mind hardver,
mind szoftvert illetően), az Open Source gondolat nem olyan régen gyűrűzött
be a területre. Szerintem jó mutató a magyar szakirodalom helyzete is:
adatbázisokról, sql-ről számtalan könyv van régóta. Adtabányászatból jóval
kevesebb, míg DW-ről, OLAP-ról szinte semmi. A HVG kiadó most idén adott ki
nemrég egy 'meseszerű' könyvet a témában menedzsereknek. Meggyőzödésem igen
érdekes végeredményt adna egy olyan felmérés, hogy mennyit tudnak a mai
pénz/tőke/beruházás feletti kontrollal rendelkező magyar üzleti
emberek/menedzserek.

Vagy ugyanúgy lesz, mint az UML eszközökkel

Az UML-lel való összehasonlítás számomra egy kicsit meredek. Az egy jóval
egyszerűbb téma, sok jó nem-feltétlen kereskedelmi cuccal. Ha nagyon durván
akarok fogalmazni (és előre bocsánatot kérek érte mindenkitől ha ez bántó
vagy pláne téves a gondolat) -> úgy érzem az UML-előnyök kiaknázásában
lényegesen kevesebb pénz-/profit-lehetőség van potenciálisan, mint az üzleti
intelligenciában. Persze nem becsülve le az UML jelentőségét.

főleg a Java világban

Valóban. Mivel irgalmatlan mennyiségű okosság van a világban, Java-témában,
ezért onnan nézve tényleg egy egzotikus csoda. Az adatok felöl nézve azért
másképp néz ki a dolog.

MM